سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در دلش، دانه خردلی از تعصّب باشد، خداوند او را روز قیامت با اعراب جاهلی برانگیزد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در ایالات متحده امریکا برای ممانعت از رکود اقتصادی روسای صندوق ذخایر ارزی امریکا اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کرده اند. در حالی که برخی از کشورهای جهان برای ممانعت از افزایش نرخ تورم نرخ بهره بانکی را بیشتر کرده اند. در علم اقتصاد رابطه نرخ بهره و تورم مساله یی بدیهی و کاملاً روشن است. بانک مرکزی کشورهای مختلف جهان همواره از ابزار افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم استفاده کرده اند. نرخ بهره بانکی در اغلب کشورهای جهان کمتر از 10 درصد است. مطالعات نشان می دهد هر چه اقتصادی بزرگ تر و پیشرفته تر باشد نرخ بهره بانکی در آن کشور کمتر است. حال سوال این است که نرخ بهره بانکی چیست و چگونه می توان تورم را تحت تاثیر قرار دهد؟

    نرخ بهره بانکی هزینه یی است که قرض گیرنده برای استفاده از پول دیگران (بانک) باید بپردازد. این هزینه در واقع هزینه فرصت پولی است که مالک به جای سرمایه گذاری در بخش های دیگر به یک فرد یا موسسه اقتصادی وام داده است.

    یکی از تحلیلگران اقتصادی در مورد تغییرات نرخ بهره می گوید؛ «پیش بینی تغییرات آینده نرخ بهره بانکی در کشورهای مختلف جهان به سختی پیش بینی هوا است؛ زیرا تغییرات نرخ بهره به عوامل مختلف اقتصادی وابسته است.»

    تغییرات نرخ بهره یک سیاست پولی است که تغییر آن می تواند روی تقاضای پول در یک کشور تاثیر بگذارد. نرخ بهره به دلیل تاثیرگذاری و حجم پول در گردش در اقتصاد می تواند روی توانایی تولید و ارائه خدمات در کشورهای مختلف تاثیر بگذارد. افزایش نرخ بهره سبب می شود تا تقاضای پول و به دنبال آن کالاها و خدمات مختلف در یک کشور تعدیل شود. افزایش نرخ بهره بانکی ابزاری برای کاهش نرخ تورم در یک کشور است. مطالعات نشان می دهد اهمیت تغییرات نرخ بهره در یک اقتصاد به اندازه یی است که بازار سهام، عرضه و تقاضای کالاهای مختلف، نرخ تبادل ارز، سطح اشتغال و میزان درآمد تحت تاثیر قرار می گیرد.

    تصمیم گیری در مورد پس انداز و مصرف

    تغییرات نرخ بهره وری مطلوبیت مصرف امروز یا مصرف آینده تاثیر می گذارد. افزایش نرخ بهره بانکی سبب می شود پس انداز به عنوان یکی از ارکان بااهمیت اقتصاد مطلوبیت بیشتری داشته باشد و قرض گرفتن برای انجام کارهای مختلف یا به عبارت دقیق تر هزینه های مصرفی از مطلوبیت کمتری برخوردار باشد. افزایش نرخ بهره هزینه های مصرفی افراد و شرکت ها را کمتر می کند و دارندگان پول را به سرمایه گذاری و آغاز فعالیت های تولیدی و خدماتی ترغیب می کند. در مقابل کاهش نرخ بهره بانکی سبب افزایش هزینه های مصرفی توسط افراد و واحدهای تولیدی و صنعتی می شود.

    نقدینگی

    افزایش نرخ بهره سبب می شود دارندگان سپرده های بانکی سود بیشتری از محل سپرده های خود به دست آورند. از طرف دیگر این مساله سبب می شود تا وام گیرندگان سهم بیشتری به بانک بازپرداخت کنند. در این شرایط حجم پس انداز در جامعه بیشتر می شود و مصرف آینده مطلوبیت بیشتری نسبت به مصرف امروز خواهد داشت و حجم نقدینگی در جامعه کمتر می شود. کاهش حجم نقدینگی تاثیر بزرگی در کاهش نرخ تورم در جامعه دارد.

    قیمت دارایی ها

    تغییرات نرخ بهره تاثیر بزرگی روی قیمت دارایی هایی از قبیل مسکن و سهام دارد. افزایش نرخ بهره بانکی سبب افزایش سود پس اندازکنندگان می شود و از رغبت و تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر می کاهد. همین مساله سبب کمتر بودن قیمت این کالاهای سرمایه یی یا دارایی ها می شود. در مقابل کاهش نرخ بهره زمینه هجوم سرمایه ها به بازارهای مذکور را فراهم می کند و قیمت دارایی هایی از قبیل سهام و مسکن را بیشتر می کند.

    تورم

    مهم ترین نتیجه کاهش نرخ بهره در یک کشور افزایش نرخ تورم است. کاهش نرخ بهره بانکی که سبب افزایش نقدینگی و افزایش هزینه های مصرفی می شود زمینه را برای ارتقای قیمت ها فراهم می آورد و مشکلی تازه برای اقتصاد ایجاد می کند. اما این تورم در آغاز به طور کامل نمایان نمی شود؛ بانک انگلیس برآورد کرده است تاثیر تغییر نرخ بهره روی تورم تا دو سال بعد ظاهر می شود. به تعبیر دیگر در صورتی که کشوری نرخ بهره بانکی را کاهش می دهد در اولین گام نرخ تورم بیشتر می شود ولی این افزایش نرخ تورم در آغاز تنها به دلیل شوکی است که به بازار وارد شده است. تاثیر این تغییر نرخ بهره طی دو سال در اقتصاد نمایان می شود بنابراین اقتصاددانان بر این باورند که سیاستگذاری بانک مرکزی برای تعیین نرخ بهره باید با توجه به نرخ تورم در دو سال آینده باشد در غیر این صورت اقتصاد طی این مدت با مشکلات عدیده یی مواجه می شود. از طرف دیگر تغییرات نرخ بهره باید متناسب با توانایی های اقتصادی کشور باشد اما تغییر بیشتر از یک درصد در هر بازه تصمیم گیری آسیب بزرگی را در اقتصاد ایجاد می کند. تغییر چند درصدی نرخ بهره موجب می شود تا سرمایه داران و حتی وام گیرندگان با شرایط تاز ه یی مواجه شوند که کاملاً متفاوت با شرایط قبلی است؛ همین مساله بر حجم مشکلات اقتصادی یک کشور می افزاید.

    در جدول نرخ بهره رایج در کشورهای مختلف جهان را می بینید. بانک مرکزی کشورهای مختلف معمولاً در بازه های کمتر از شش ماه جلساتی برگزار می کنند تا نرخ بهره را متناسب با وضعیت اقتصادی تعیین کنند.



    نرخ بهره رسمی در کشورهای مختلف جهان



    بانک های مرکزی

    نام بانک

    بانک کانادا

    بانک انگلیس

    بانک ژاپن

    بانک مرکزی اروپا

    صندوق ذخایر ارزی امریکا

    بانک ملی سوئیس

    بانک استرالیا

    آخرین جلسه

    22 آوریل 2008

    10 آوریل 2008

    21 فوریه 2007

    6 ژوئن 2007

    30 آوریل 2008

    13 فوریه 2007

    4 مارس 2008




    نرخ بهره کنونی

    3 درصد

    5 درصد

    5/0 درصد

    4 درصد

    2 درصد

    75/2 درصد

    25/7 درصد



    دیگر کشورها

    نام کشور

    ترکیه

    کانادا

    امریکا

    برزیل




    نرخ بهره کنونی

    75/15 درصد

    3 درصد

    2 درصد

    75/11 درصد

    نرخ بهره قبلی

    25/15 درصد

    5/3 درصد

    25/2 درصد

    25/11 درصد

    آخرین جلسه

    16 مارس2008

    22 آوریل 2008

    30 آوریل 2008

    16 آوریل 2008


    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 10:5 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست:امکان نصب ECU و نرم‌افزار پژو206 تیپ5 روی خودروهای پژو پارس وجود ندارد. غلامرضا حاجی خانی - مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن بیان این مطلب افزود: موتور پژو206 موتوری از نسل متفاوت است و در حال حاضر نیز ECU ‌خودروهای پژو پارس اصلاح شده و تولیدات فعلی دیگر مشکلی ندارند.

    وی خاطرنشان کرد: در افکار عمومی وقتی صحبت‌ از ECU می‌شود، مجموعه‌ سخت‌افزار ECU و نرم‌افزار نصب شده روی آن یک جا در نظر گرفته می‌شود، در حالی که همانند بسیاری از سخت‌افزارها، ممکن است نرم افزارهای متعددی روی آن‌ها نصب شود. همچنین ممکن است فقط به دلیل یک مشکل جزئی در برنامه‌ نرم‌افزار، عملکرد نهایی سیستم دچار مشکل شود.

    او در پاسخ به این‌که پس مشکل خودروهای پژو پارس در خصوص این‌که عنوان می‌شود بعضی مدل‌های سال 1386 این خودرو پس از کلاج‌گیری و ترمز خاموش می‌شوند، چیست؟ گفت: این مشکل برای برخی خودروهای سال گذشته در یک برهه زمانی کوتاه بود. البته این خودروها نیز مشکل ECU نداشتند، بلکه نرم‌افزاری که روی آنها نصب شده بود، اشکال داشت که پس از مذاکره با سازنده‌ آن، این مشکل نیز برطرف شده است. خودرو با نرم‌افزار اصلاح شده نیز 10 کیلومتر تست شده و بدون اشکال است.

    به گفته‌ی حاجی خانی در حال حاضر مشکل وارد کردن ECU‌ نداریم و قطعات وارد شده را از شرکت‌هایی مثل بوش و زیمنس دریافت می‌کنیم.

    وی درباره خودروهای پژو پارس که هم اکنون این مشکل را دارند نیز گفت: اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، ایران خودرو در صورت لزوم حتی اقدام به تعویض ECU نیز خواهد کرد، ولی مشکل با اصلاح نرم‌افزار حل می‌شود.

    مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو درباره این‌که عنوان می‌شد مشکل خودروهای دوگانه‌سوز پژو پارس به دلیل استفاده از فقط یک ECU بود، اظهار کرد: در حال حاضر خودروهای گازسوزی مثل پژو پارس دارای دو ECU هستند، ولی برنامه داریم که امسال و سال آینده خودروهای تولیدی ایران خودرو را به سمت استفاده از یک ECU که کار دو ECU یاد شده را انجام می‌دهد، ببریم.

    او ادامه داد: ECU فوق برای سمند با موتور EF7 پایه گازسوز در حال نصب است و خودروهای پژو 206 SD پایه‌ گازسوز نیز با یک ECU عرضه شده و تا کنون نیز گزارشی از بروز مشکل در آن‌ها نداشته‌ایم.

    وی درباره آمار متفاوت مصرف سوخت که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای تولیدات تندر90 ایران خودرو و پارس خودرو عنوان شده بود، گفت: این آمار صحت ندارد و تنها آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ملاک عمل است.

    حاجی‌ خانی درباره این‌که چرا آمار شرکت یاد شده نیز برای تولیدات ایران خودرو و پارس خودرو متفاوت است؟ توضیح داد: این تفاوت در روش‌های تست حاصل می‌شود و این در حالی است که موتور و کاتالیست تندر90 عمدتا وارداتی هستند.

    گفتنی است، چندی پیش تعدادی از صاحبان پژو پارس مدعی شده بودند که موتور خودرو بعضی مواقع در هنگام ترمزگیری، ناخودآگاه خاموش می‌شود. دارندگان مدل‌های دوگانه‌سوز نیز از عملکرد نامناسب موتور در هنگام تغییر کاربری سوخت بنزین به گاز و یا برعکس خبر داده بودند.

    در این باره عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، مشکلات فوق را ناشی از ECU این خودرو دانسته و اظهار کرده بود که دلیل بروز مشکل در خودروهای پژو پارس‌ دوگانه‌سوز این است که این خودروها کماکان از یک ECU که بر اساس بنزین طراحی شده استفاده می‌کنند و وقتی گاز به مدار می‌آید مشکلات آغاز می‌شود.
     

    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 10:2 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: نتایج تحقیقات روانشناسان آمریکایی نشان می دهد که رنج بردن در سکوت نسبت به افشای دردهای شخصی نتایج روحی بهتری در برخواهد داشت.

     Imageباور عموم مردم دنیا این است که صحبت کردن درباره دردهای و رنجهای شخصی و آسیبهای روحی در حضور دیگران شامل افراد خانواده، دوستان و مشاوران روانشناسی می تواند بار این آسیبها را کاهش دهد و به فرد کمک کند که راحتتر بر شرایط روحی نامناسب خود غلبه کند.

    این درحالی است که نتایج تحقیقات تیم "مارک سیری" روانشناس دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که نگه داشتن دردها و رنجهای روحی نتایج بهتری نسبت به افشای آنها دارد.

    براساس گزارش آسوشیتدپرس، این محققان که نتایج یافته های خود را در مجله Journal of consulting and clinical psychology منتشر کرده اند با تحقیق بر روی افرادی که قربانی که یک حادثه منفی شده اند نشان دادند که هیچ چیز بدی در رنج کشیدن در سکوت وجود ندارد.

    به گفته این روانشناسان، افراد بسیاری وجود دارند که آسیبهای روحی خود را در یک بطری به صورت سربسته نگه می دارند و از نظر روحی و جسمی سالم تر از افرادی هستند که دچار آسیب روحی مشابهی شده اند و عادت دارند که مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند.

    به گزارش مهر ، این محققان با بررسی آمریکاییهایی که از حادثه 11 سپتامبر 2001 دچار آسیبهای روحی شده بودند و همچنین دانشجویانی که تحت فشارهای روحی پس از حادثه دانشگاه ویرجینیا تک قرار داشتند کشف کردند افرادی که در خصوص این موضوعات با کسی حرف نزده اند راحتتر با این حوادث کنار آمده اند.

    ژاپنیها و انگلیسیها از جمله مردمی هستند که در فرهنگشان "رنج کشیدن در سکوت" وجود دارد و پنهان کردن دردها برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری انگلیسیها ضرب المثلی دارند که می گوید: "هرگز اعتراض نکن و هرگز توضیح نده.



    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 10:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: آیا تا کنون کار سنگین انجام داده اید که بعد از چند دقیقه متوجه رایحه ای ناخوشایند از ناحیه بدن خود شوید. جک یکی از این افراد است که چنین تجربه ناخوشایندی داشته است . او بعد از انجام ورزش ژیمناستیک به دوستان خود پیوست . در این بین دوستان وی متوجه بوی بدن او شدند. او به شدت از این موضوع خجالت کشید و سریعا به سمت کمد لباس خود رفت تا از دادورانت (deodorant) پیدا کند و مانع متساعد شدن بوی ناخوشایند بدن خود شود اما متاسفانه پیدانکرد.
    سریعا از دوستان خود جدا شد و به خانه رفت . او اولین کاری که انجام داد قراردادن د او دورانت در کیف ورزشی اش بود.
    آیا بوی بدن نورمال است؟
    مسلما جک اولین وآخرین نوجوانی نبود که متوجه بوی ناخوشایند بدن خود شد. برام هیدروسیز(bromhidrosis) یا بوی بدن اصولا در زمان بلوغ اتفاق می افتد. زیرا هورمون هایی به نام  آندروژن در بدن افزایش می یابد. این هورمون ها تا زمان بلوغ غیر فعال هستند و به همین دلیل است که عرق بدن در زمان کودکی مشکل ساز نیست. عرق بدن به تنهایی بدون بو است اما باکتری ها از این فضا به عنوان محیط کشت استفاده نموده و سریعا شروع به تکثیر می کنند . بنابر این آنچه شما استشمام می کنید نتیجه تکثیر باکتری روی سطح بدن است  و چقدر آزاردهنده و ناخوشایند.؟! زمانیکه شما کاری انجام می دهید یا در گرما و آفتاب حرکت می کنید بدن شما عرق می کند . تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. اما زمانیکه این عرق محیطی برای کشت باکتری شود ایجاد بوی بد و ناخوشایند می کند.
    چرا اندامهای پایینی و پاها بو می گیرد؟ اصولا تنها زیر کتف ها محل ایجاد بوی ناخوشایند نیست بلکه هر نقطه ا زبدن که فضایی مرطوب ، تاریک و مناسب برای رشد باکتری باشد نیز ایجاد بوی ناخوشایند می کند مثل کشاله ران، ناحیه مقعد و پاها. بنابر این بهتر است بدن خود را با کیسه حمام و صابون مرتب شست و شو دهید . به خصوص مناطقی از بدن که مستعد تعریق است. این امر مانع از تولید بوی ناخوشایند از ناحیه بدن می شود . به خاطر داشته باشید پای بدبو باعث ایجاد کفش بد بو می شود . بنابر این علاوه بر شست و شوی پا
    از مواد ضد عفونی کننده و ضد بو در کفش خود استفاده کنید.
    اما راه مبارزه با بوی بدن: اگر می خواهید از بوی بدن در آسایش باشید نکات زیر را رعایت کنید:
    1- بعد از شست و شو ی بدن با صابون و خشک کردن کامل بدن بلافاصله از مام ضد عرق(antiperspirant) برای زیر کتف خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که د او دورانت ها مانع تعریق نمی شود، بلکه مانع متساعد شدن بوی بدن می شود . در حالیکه ضد تعریق ها (antiperspirant) مواد شیمیایی هستند که تعریق را کاهش میدهند. ضد تعریق ها در اکثر موارد حاوی داودورانت نیز هستند که بوی بدن را دفع می کند .
    2- زیر کتف خود را خشک نگه دارید زیرا باکتری ها در محیط های خشک به سختی تکثیر می کنند.
    3- از محلول پراکسید هیدروژن و آب برای مبارزه با بوی بدن استفاده کنید. جهت ساختن محلول یک قاشق چای خوری از پراکسید (3%)  را با یک  فنجان آب ترکیب کنید. سپس این محلول را در نقاط مستعد تعریق استفاده کنید. این محلول باکتری های مولد بو را از بین می برد .
    4- اگر عامل اصلی تعریق شما کارکردن است ، بهتر است  لباس های کار خود را مرتب شستشو دهید  زیرا لباس های آغشته به عرق نیز می تواند محلی برای رشد باکتری باشد .
    5- رژیم غذایی خود را عوض کنید. بعضی از غذاهای چرب ، روغن ها و یا بعضی از غذاهای با چاشنی قوی مثل سیر ، زردچوبه و یا پیاز می تواند ا زمنافذ پوست تراوش کرده و ایجاد بوی بدن کند. (بهتر است برای تغییر رژیم غذایی موثر با پزشک تغذیه مشورت کنید)
    6- اگر به طور کلی زیاد عرق می کنید با پزشک خود در میان گزارید. روش های درمانی زیادی برای مبارزه با این مسئله وجود دارد. همچنین مشکلات پزشکی خاصی می تواند منجر به تعریق زیاد شود که پزشک شما می تواند ضمن تشخیص علت، درمان موثری نیز تجویز کند.
    7- مرتب موهای زاید زیر کتف را ازاصلاح کنید تا از تجمع باکتری و در نتیجه تولید بوی ناخوشایند جلوگیری کنید.
    در بعضی از جوامع داشتن بوی بدن امری طبیعی و قبول شده است . اما در بسیاری از جوامع امروزی این امر ناپسند و نا خوشایند است و باعث ناراحتی و اجتناب اطرافیان می شود .  در حقیقت بسیاری از مذاهبت راهنمایی های جدی در مورد حفظ پاکیزگی و رعایت بهداشت دارند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع است و برای بسیاری از نوجوانان داشتن بهداشت صحیح یعنی شست وشو ی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق کفایت می کند.


    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست:

     

    آیا اگر همین قاضی یقین داشت که در صورت شکایت آن شوهر مظلوم، پس از اثبات جرم با تصویر در دستگاه اطلاع رسانی معرفی می‌شود اساسا چنین تخلفی به ذهنش خطور می‌کرد؟ فلسفه مجازات، غیر از تنبیه متخلف و تسلی خاطر مظلوم، بازدارندگی آن برای متخلفان بالقوه آینده است. «معرفی یک قاضی متخلف حتی بدون مجازات زندان»، تأثیرش در اصلاح دستگاه قضایی از «انفصال از خدمت هزار قاضی بدون اعلام نام آنان» بیشتر است. قاضی که می‌تواند با یک حکم میلیاردها تومان را جابجا کند، افراد را بالای دار فرستاده یا از آن رهایی بخشد، زندگیها را از هم بپاشد و در واقع جان و مال و ناموس مردم به او سپرده شده است، آیا مجازات اصلی او در صورت تخلف باید «انفصال از خدمت» باشد؟ جالب اینکه برخی از این انفصال‌ها چون موقت است پس از چند سال دوباره منجر به «اتصال» ـ البته در استان دیگری که از سوابقش خبر ندارند ـ می‌شود.

    جامعه مورد نظر پیامبر(ص) ـ که بارها بر آن تأکید کرد ـ جامعه‌ای بود که در آن ضعیف بتواند «بدون لکنت» (غیر متتعتع) حقش را از قوی بگیرد،( لن تقدس امة لا یؤخذ للضعیف فیها حقه من القوی غیر متتعتع).پس صرف اینکه «ضعیف» بتواند حقش را از «قوی» بگیرد کافی نیست، بلکه باید بدون نگرانی و به آسانی حق خود را بگیرد. متأسفانه این اصلهای عجیب و غریب درباره آبروی نظام و تضعیف نظام، کار را به جایی رسانده که گاهی «قوی» هم نمی‌تواند از «قوی» حق را بگیرد. قوه قضائیه با این همه قدرت و تشکیلات، هنوز پس از سالها، توفیق نیافته است که حتی یک آقازاده یا مفسد اقتصادی دارای نفوذ سیاسی و یا یک مقام سیاسی، قضایی یا انتظامی متخلف را «محکوم و معرفی» کند.

    بنای این انقلاب لااقل نزد شهید مطهری که افکارش را مبنای فکری نظام می‌دانیم این نبود. اوایل پیروزی انقلاب، شهید مطهری ـ که فقط هشتاد روز پس از آن زنده بود ـ مطلع شد که یک فرد کمیته‌ای با سو ء استفاده از سلاح خود مرتکب جرمی شده است. دقت کنید: در غوغا و آشفتگی اولین ماه پس از پیروزی انقلاب که بیش از یک هفته از تشکیل کمیته‌ها ـ که در آن زمان تنها امید برای حفظ نظم بود ـ نگذشته بود و سپاه هم هنوز تشکیل نشده بود. رئیس کمیته‌ها هم یکی از دوستان نزدیک شهید یعنی آیت الله مهدوی کنی بود و اتفاقا حکم ریاست ایشان نیز با پیشنهاد خود شهید مطهری از سوی امام (ره) و به خط استاد صادر شده بود.

    اما شهید مطهری اصرار داشت که این فرد خاطی حتما «به نام مأمور کمیته و به طور علنی» محاکمه شود. این کار در ظاهر، تضعیف انقلابی بود که هنوز حتی به مرحله «جمهوری اسلامی» پا نگذاشته بود؛ اما در باطن، تضمینی بود بزرگ برای پیشگیری از تخلفات کوچک و بزرگ آتی.

    مطهری می‌دانست که حکمتی است در فرمان امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر درباره کارگزاران متخلف: «اگر یکی از آنان دستش را به خیانت آلوده ساخت... گریبانش را بگیر و به خاک مذلت و خواری اش بنشان. داغ خیانت را بر او بزن و قلاده بدنامی و ننگ را بر گردنش بیفکن» (نامه 53). (این نشان می‌دهد که نحوه برخورد امام با ابن هرمه، نه یک استثنا بلکه یک اصل ضروری در حکومت است).

    شهید مطهری که در سال 58 اهمیت مساله آزادی در جمهوری اسلامی را مطرح کرد – امری که 18 سال بعد به طور جدی مطرح گردید – به خوبی می‌دانست که اگر قصه حفظ آبروی متخلف به خاطر آبروی انقلاب یا این دستگاه و آن دستگاه و این صنف و آن صنف باب شود در آینده کار بسیار مشکل خواهد شد.

    حضرت امام (ص) گاهی حتی از یک کوتاهی که چه بسا تخلف هم نبود علنا با ذکر نام انتقاد می‌کرد. ایشان در سخنرانی خود در تابستان 1361 در حسینیه جماران – که مثل همه سخنان دیگر امام کلمه به کلمه اش توسط دوست و دشمن دنبال می‌شد ـ به طور علنی از برخی از اعضای شورای نگهبان و شورای عالی قضایی که ـ بعضا" منصوبان خود ایشان بودند ـ انتقاد کرد که چرا می‌خواهند مجددا" به حج بروند. آیا امام با این کار تضعیف نظام کرد؟! آیا تنها راه رساندن این تذکر به آن افراد رادیو و تلویزیون بود؟

    متأسفانه امروز کار به جایی رسیده است که وقتی در مهرماه گذشته، یک خانم پزشک جوان ـ و از استعدادهای درخشان ـ که به همراه نامزدش در همدان به پارک رفته، دستگیر می‌شود و دو روز بعد جنازه اش از بازداشتگاه بیرون می‌آید، تقریبا همه دست اندرکاران حکومتی با سکوت خود نظام را تقویت! می‌کنند. هیچیک از آنان حتی در حد ابراز ناراحتی و یا دلجویی بازماندگان دم بر نمی‌آورد. فریادهای دادخواهی پدر زهرا، آقای بنی یعقوب نیز که زندانی سیاسی قبل از انقلاب بوده و سالها در شغل شریف پاسداری به این انقلاب خدمت کرده است به جایی نمی‌رسد.

    آیا چشم امید این پدر در کشوری که سالهایش نام رسول الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را یدک می‌کشد باید به سازمانهای بین المللی ای باشد که بسیاری از دست اندرکارانش به چشم تحقیر به احکام نورانی اسلام می‌نگرند؟ (پاسخگویی قوه قضائیه در مورد این پرونده مثل همه پرونده‌های دیگر مورد توجه مردم، این است که «در دست بررسی است و لذا اطلاعات بیشتری نمی‌توانیم بدهیم». این سخن در جای خود صحیح است ولی امید چندانی ایجاد نمی‌کند، زیرا در همه دنیا با توجه به مشخص بودن حجم و محتوای یک پرونده و تجربه قاضی، در کنار تأکید بر «در دست بررسی بودن» پرونده، از همان آغاز، تاریخ دقیقی ولو ده ماه دیگر به عنوان زمان اعلام نتیجه پرونده و معرفی مجرمان به آگاهی مردم می‌رسد).

    بی تردید انتظار عده‌ای از من، به عنوان یک روحانی و فرزند یک شهید این است که برای به اصطلاح "حفظ آبروی نظام" در برابر پایمال شدن حق یک مظلوم و نیز لطمه‌های جبران ناپذیری که به خاطر حفظ منزلت چند متخلف بر نظام اسلامی وارد می‌آید سکوت پیشه کنم. ظاهرا" این افراد این جمله عمیق و صحیح حضرت امام (ره) را که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» با اینکه «انتقاد علنی از هر ظلم و تخلفی که به نحوی به حکومت مربوط می‌شود حرام است» اشتباه گرفته‌اند. شاید کسانی که سکوت کرده و دعوت به سکوت هم می‌کنند و اعتراض به این ناعدالتیها را تضعیف نظام می‌دانند، قصد دارند همین توجیه را به عنوان عذر موجهی برای سکوت خود، به درگاه الهی در حضور انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین در صحرای محشر هم عرضه کنند.

    و باز این نوع سیاست اطلاع رسانی و در واقع لاپوشانی تخلفات متخلفین، اعم از روحانی و غیر روحانی، کار را به جایی رسانده است که عده‌ای از جوانان امروز به همه روحانیان از صدر تا ذیل و حتی درگذشتگانشان مثل شهید مطهری و علامه طباطبایی هم بدبین شده‌اند. از روحانیان، تنها عده بسیار قلیلی در پناه نظام اطلاع رسانی موجود، جرمهایی مرتکب شده و می‌شوند و حداکثر خلع لباس و یا منفصل از خدمت می‌شوند – اگر بشوند ـ اما تاوان آن فساد‌ها و چپاولها را باید آن طلبه‌ای بدهد که خود برایم می‌گفت وقتی با حال زار، دختر شش ماهه سرطانی اش را در خیابان‌های تهران در بغل گرفته و آدرس می‌پرسیده است عده‌ای حتی حاضر نبوده‌اند محل بیمارستان را به او نشان دهند. آبروی این صنف شریف که به نسبت، بیشترین شهید را به این انقلاب تقدیم کرده و بدون تردید بسیاری از آنان زیر فقر زندگی می‌کنند، فدای برخی سیاست‌های غلط و به ویژه سیاست‌های کنونی نظام اطلاع رسانی شده است. (به این قصه پر غصه که چرا عده‌ای به روحانیت چنین بدبین شده‌اند و چه باید کرد باید در فرصت دیگری پرداخت.)

    و باز لاپوشانیها تحت لوای حفظ آبروی نظام و جلوگیری از تضعیف نظام، کار را به آنجا رسانده است که در میان دانشجویان، تشکلهایی صرفا" برای عدالتخواهی تشکیل شده است. روی آوردن به تشکلهای عدالتخواهی در داخل جمهوری اسلامی ـ که مبتکر طرح «مردم سالاری دینی» و به دنبال اجرای عدالت در جهان است ـ همانقدر شگفت انگیز و تأسف بار است که روزی در میان روحانیون هیئت نمازخوانان تشکیل شود.

    اصرار امیرالمومنین (ع) بر معرفی متخلفان حکومتی از آن ویژگی‌های خاص حضرت نیست که بگوییم عدالت علی می‌خواهد و ما با عدالت و تقوای آن حضرت هزاران فرسنگ فاصله داریم. آنقدر فواید در معرفی متخلف حکومتی و آنقدر مضار در ترک آن هست که در دنیای امروز علیرغم اختلافات گوناگون در ساختار حکومتها به یک اصل تبدیل شده است.
    شاید لازم نباشد این بار نیز طبق روال مقالات گذشته نمونه‌هایی از شرق و غرب عالم ـ این بار برای معرفی متخلفین حکومتی ـ آورده شود. هر هفته در اخبار صدا وسیما این داغ دل ـ با شنیدن اخباری از قبیل اینکه نخست وزیر، وزیر، قاضی، مقام ارشد پلیس و یا کشیش این کشور و آن کشور به خاطر تخلفات خود محکوم شدند ـ تازه می‌شود. اگر معرفی متخلفان باعث تضعیف یک نظام بود، نظام حکومتی ژاپن باید تاکنون چند بار از روی زمین محو شده بود.

    به نظر نمی‌رسد انتظار مردم ایران برای اینکه فردی منتسب به نظام به خاطر جرم ارتکابی از قبیل فساد اقتصادی یا اخلاقی یا قضایی ـ و نه مشکل سیاسی ـ به محاکمه کشیده شده و معرفی شود پایانی داشته باشد. گویا مردم ما حق دارند تنها با نام و چهره متخلفان حکومتی در خارج از مرزهای ایران آشنا شوند و هرگز امیدوار به دیدن نظایر این تصاویر در کشور خود نباشند؛ تصاویری که مقامات مختلف از وزیر و قاضی و پلیس گرفته تا آقازادگان را در حال عذرخواهی و یا گریه درباره تخلفاتشان نشان می‌دهد.

    در کشور ما هر از چند گاهی تخلف فردی منتسب به حکومت لو می‌رود. جرمها مختلف است اما ایران ما این ویژگی را دارد که مجرمینش ـ حتی پس از اثبات جرم ـ نام مشترک دارند: آقای چند نقطه! (آقای...). وقتی نامهای پنهان در زیر این نقطه‌ها برملا نمی‌شوند این نقطه‌ها تبدیل به لکه‌هایی می‌شود که بر دامن هر کسی که لباس خدمت به این نظام را به تن دارد می‌نشیند.

    یک نکته را هم دلسوزانه به همه مسئولان عزیز یادآوری کنم. هر مسئولی که زیر مجموعه‌ای را هدایت می‌کند اگر گمان می‌کند که تنها با فرستادن بازرس محسوس و نامحسوس، مشغول اعمال بهترین نوع مدیریت بوده و بر آنچه در دستگاهش می‌گذرد اشراف دارد سخت در اشتباه است. ملاک اساسی این است که آیا افراد زیرمجموعه او به هنگام انجام تخلف از ریختن آبرویشان واهمه دارند یا نه؟ به عبارت دیگر آیا «جرأت بر انجام جرم» را با «معرفی متخلفین قبلی» به حداقل رسانده است یا خیر. اگر چنین نیست بداند احتمال اینکه داستانها حتی در همان سیستم‌های بازرسی و نظارتی در زیر گوشش در جریان باشد کم نیست.

    در همه دستگاه‌ها به ویژه آنان که با جان و مال و ناموس و امنیت مردم سر و کار دارند اصل اساسی برای حفظ سلامت و گلستان شدن آن دستگاه این است که نباید "تخلف اثبات شده پنهان" وجود داشته باشد. اعتماد کامل به دستگاه قضایی و انتظامی و اقتصادی و امنیتی حاصل نمی‌شود مگر اینکه معرفی قاضی یا مأمور انتظامی یا هر کارگزار (با تخلفات معین) به صورت یک رویه درآید. در این صورت است که در مدت کوتاهی آمار تخلفات – کم باشد یا زیاد ـ به شدت کاهش می‌یابد. (البته من منکر نقش عظیم کنترل درونی از طریق تقوای الهی نیستم ولی این به تنهایی کافی نیست چنانکه توضیح آن در آینده خواهد آمد).

    امیدوارم دوباره عده قلیلی از خوانندگان بدون دقت کافی در متن، به اشتباه نیفتند. در مقاله گذشته تأکید شد که «شرط» اساسی برای پیشرفت کشور، اصلاح نظام اطلاع رسانی است ولی برخی چنین فهمیدند که «مسبب» نابسامانی‌ها نظام اطلاع رسانی و یا مسئولان رسانه ملی هستند. در این مقاله هم در پی آن نبودم که چنین القا کنم که تخلفات مسئولین زیاد است. من هیچ مسئولیت سیاسی در این کشور نداشته و ندارم و طبعا به مطالب بولتنهای محرمانه دسترسی نداشته و از آمار واقعی بی اطلاعم. سخن در تعداد تخلفات نیست؛ سخن در این هم نیست که با تخلفات منتسبان به حکومت اساسا" برخورد نمی‌شود؛ نکته مورد نظر این است که پنهان کردن تخلف یک مسئول نه با دین می‌سازد، نه با مصلحت نظام و نه با پیشرفت کشور، و خسارتهای جبران ناپذیری بر اسلام و ایران و مردم وارد کرده و می‌کند.

    البته رویه‌های نادرست اطلاع رسانی فقط مربوط به متخلفین حکومتی نیست. چنانکه در بخش دوم این مقالات (آیا مسئولان اخبار حوادث را نمی‌خوانند؟) توضیح داده شد متأسفانه متجاوزین به زنان و کودکان هم آبرویشان محترم است. طرفه آنکه حتی کسی که جرمش اساسا «بازی با آبروی دیگران» از طریق پخش فیلم خصوصی یا فیلم استخر بانوان است ـ که گاهی تا ابد روی اینترنت خواهد ماند ـ باز آبرویش محفوظ است و معرفی نمی‌شود!

    نکات دیگری از این بحث یعنی مسأله «اطلاع‌رسانی و جایگاه آبروی متخلفان»، مثل خدمت سیاست‌های کنونی به پروژه‌های سیاه نمایی، به همراه مطالب دیگری از جمله اینکه چرا مولای متقیان ملاحظه آبروی خانواده ابن هرمه را نکرد و چرا رفاعه فرماندار اهواز را تهدید کرد ان شاءالله در نوشتار بعدی خواهد آمد (البته فرمان امام درباره مجازات ابن هرمه سه برابر متنی است که در ابتدا آورده شد که متأسفانه مجال طرح تمام آن نیست). خواهیم دید که چگونه می‌توان با تکیه بر عنصر آبرو از تخلفات پنهان برخی مسئولان و نیز تخلفات آشکار برخی افراد غیر حکومتی مثل محتکرین و مزاحمین خیابانی تا حد بسیار قابل توجهی جلوگیری کرده و کشور را رو به گلستان شدن سوق داد.
     muhammadmotahari@gmail.com 
     

     



    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:50 عصر
    نظرات دیگران: نظر

       1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 33
    بازدید دیروز: 33
    کل بازدید :112498

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©