سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر اندازه دانش انسان افزون گردد، توجّه وی نسبت به نفس خود، بیشترگردد و در ریاضت و اصلاح آن، کوشش بیشتری مبذول کند . [امام علی علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست:

    کسانی مثل جعفر کذاب، هم نوه امام معصوم بودند، هم فرزند امام معصوم، هم برادر امام معصوم و هم عموی امام معصوم. این نشان می‌دهد که حتی زندگی با چند امام معصوم و تربیت شدن توسط امام معصوم هم ـ به دلیل عمل خود فرد ـ لزوما فرد را آدم نمی‌کند. آیا صرف حکم مسئولیت گرفتن در جمهوری اسلامی چنان معنویتی به یک فرد می‌بخشد که احتمال خطای او را صفر می‌کند تا جایی که در صورت معرفی او به عنوان متخلف،حیثیت و آبروی نظام اسلامی زیر سوال می‌رود؟

    اگر کسی آشنایی مختصری با دیدگاه شیعه درباره «صحابه رسول خدا (ص)» داشته باشد، از فرض مورد بحث مبهوت می‌ماند. اهل سنت معتقدند همه اصحاب رسول خدا اهل بهشت و عادل هستند (ولو اینکه مثل خالد بن ولید پس از کشتن مالک بن نویره به دلیل واهی، در همان شب با همسر او ازدواج کرده باشد). شیعه با دلایل متقن اثبات می‌کند برخی از کسانی که سالها همراه پیامبر بوده و حتی در رکاب ایشان شمشیر زده‌اند، به خاطر عملکرد بعدی، نه تنها عادل نیستند بلکه چه بسا مستحق لعن هم باشند. آیا می‌شود گفت شیعه برای جلوگیری از تضعیف پیامبر باید دست از نظریه خود در باب عدالت صحابه بردارد؟!

    حتی همان افرادی که شیعه شدیدا به اعمالشان انتقاد دارد، گاهی از طرف پیامبر به «مأموریت» هم فرستاده شدند. بنابراین حتی حکم مأموریت گرفتن از شخص پیامبر هم جلوی نقد شدید شیعه از یک فرد را نمی‌گیرد.

    اما وقتی از «حکم مأموریت گرفتن از پیامبر» در آن زمان به «حکم مسئولیت گرفتن از حکومت اسلامی» در زمان خودمان می‌رسیم، گویی همه آن ملاکها یکسره فراموش می‌شود. ملاک، دیگر عمل فرد نیست بلکه انتساب و انتصاب است. نظام اطلاع رسانی ما جلوی انجام محاکمه علنی و یا رسوایی متخلف حکومتی، اعم از مأمور انتظامی، قاضی و مقامات پایین تر و بالاتر را می‌گیرد ولو آن فرد بزرگترین جرمها را مرتکب شده باشد.

    من هر چه به ذهنم فشار می‌آورم، معنای این منطق را نمی‌فهمم. مگر نظام اسلامی با دادن حکم مسؤولیت به یک فرد، پیشاپیش عدم ارتکاب تخلف توسط او را تضمین کرده و اعلام کرده بود که تا پای جان برای اثبات عصمت آن فرد متخلف ایستاده است که رسیدگی علنی به تخلف او «لطمه به آبروی نظام» تلقی شود؟ وقتی نه تنها ابن هرمه که «منصوب با واسطه» قطب العارفین علی (ع) است، بلکه «منصوب مستقیم» امیرالمؤمنین (ع) یعنی عثمان بن حنیف ـ والی بصره ـ هم تخلف می‌کند، چرا مردم ما با آگاهی از تخلف یک فرد منتسب به جمهوری اسلامی به کل نظام بدبین شوند؟

    آیا کسانی که امروز برای اولین بار داستان ابن هرمه را شنیدند به حکومت امیر المؤمنین(ع) و یا شخص ایشان بدبین شدند؟! اساسا یکی از دلایل عمده‌ای که حکومت پیامبر (ص) و علی (ع) «با آبروترین» حکومت‌ها نزد مردم ماست، این است که در «بی آبرو کردن متخلف حکومتی» ذره‌ای به خود تردید راه نمی‌دادند. آبروی یک نظام با پنهان سازی هویت متخلفین در معرض خطر قرار می‌گیرد نه با معرفی آنان.

    چه بسا همان فرد متخلف در زمان انتصاب، فرد مهذب و لایقی بوده، اما بعدها به هر دلیل ـ ولو برای مدت کوتاه ـ بنده شیطان شده است. چرا چنین فردی حتی پس از اثبات جرم، یکدفعه چنان «عزیز عزیزان» می‌شود که نظام اسلامی حاضر است برای فاش نشدن پرونده او، به شبهه «اجرا نشدن عدالت» در حکومتی که بر استخوانهای صدها هزار شهید بنا شده دامن بزند.

    حال بد نیست آنچه امیرالمؤمنین (ع) در مقابل یک تخلف مالی انجام داد با آنچه در نظام ما درباره تخلفات منتسبان به حکومت انجام می‌شود مقایسه کنیم.

    خانم جوانی به تنهایی و بدون اطلاع شوهر به دادگاه رفته و با پرداخت رشوه و یک‌روزه حکم طلاق را از قاضی می‌گیرد. شوهر که تهیه کننده سینماست، بی خبر از همه جا پس از اطلاع از حکم به سراغ قاضی رفته و اعتراض می‌کند. این قاضی چه جوابی دارد؟ با اصرار بر حکم خود، شوهر را به دلیل واهی روانه زندان می‌کند! پس از تحقیقات معلوم می‌شود همین به اصطلاح قاضی قبلا" در استان دیگری مشغول قضاوت بوده و با دریافت خودرو «دوو» از خانواده یک قاچاقچی وی را با جعل سند آزاد کرده است. (اعتماد، چهارم اردیبهشت 1384).

    اصل جرم در سال 82 واقع شده است. پس از دو سال پیگیری، مجازات اصلی این قاضی متخلف ـ غیر از چند هفته زندان ـ چه بوده است؟ «انفصال از خدمت».

    آیا «انفصال از خدمت» مجازات عبرت انگیزی برای متخلفان آینده است؟ بله، اما برای روستای حداکثر سه هزار نفری که همه، قاضی متخلف را خواهند شناخت و کارگزاران حکومتی از قاضی و غیر قاضی، حساب کار خود را خواهند کرد. اما در کشور هفتاد میلیونی، بازدارندگی مجازات «انفصال از خدمت» چه در مورد قاضی و چه در مورد هر متخلف دیگری بسیار ناچیز است. این بازدارندگی به همان اندازه است که بگوییم چون ناظم یک مدرسه به چند دانش آموز نامنضبط در بجنورد اخم کرده است، دانش آموزان بندرعباس دیگر حساب کار خود را کرده‌اند!

    ادامه دارد



    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:48 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: «هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را... برکنار کرده و به مردم معرفی کن!‌ به زندانش افکن! آبرویش را بریز! به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من چنین عقوبتی برای او معین کرده‌ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی که نزد خدا خوار می‌شوی و من به زشت ترین صورت ممکن، تو را از کار برکنار می کنم و خدا آن روز را نیاورد... شبها زندانیان را برای هواخوری به فضای باز بیاور جز ابن هرمه...» (دعائم الاسلام، جلد 2، ص532 ).

    ابن هرمه چه کرده است که امیرالمؤمنین(ع) به رفاعه، حاکم اهواز چنین فرمان می‌دهد که او بی درنگ باید «بی‌آبرو» شود؟ همان مولای متقیان که حرمت آبروی مسلمان را بالاتر از حرمت کعبه می‌داند چنان بر بی آبرو شدن یک مجرم حکومتی اصرار دارد که حتی فرماندار اهواز را که مسئول اجرای حکم است «تهدید» می‌کند که اگر او را بی آبرو نکنی «من به زشت ترین صورت ممکن، تو را از کار برکنار می کنم».

    او نه یاغی است و نه جانی، یعنی نه بر ضد حکومت قیام کرده، و نه جنایتی مرتکب شده است. او مسئول نظارت مالی بر بازار اهواز بوده که مرتکب تخلف مالی شده است.

    شاید برخی نکته اساسی این فرمان امیرالمؤمنین را در جنبه ایجابی آن یعنی قاطعیتی ببینند که آن حضرت در بی آبرو کردن متخلف منسوب به حکومت به خرج داده است، به ویژه اینکه حضرت با پایین دانستن «آستانه جرم» منتظر نماند تا ابن هرمه نصف زمین‌های اهواز را چپاول کند و بعد عکس‌العمل نشان دهد. اما آنچه لااقل به همین اندازه مهم است و برای وضع اطلاع رسانی امروز کشور ما بسیار درس آموز، جنبه سلبی این حکم است، یعنی اینکه چرا حضرت برای مجازات وی دستور «محرمانه» صادر نکرد و چنین بر بی آبرو کردن وی تأکید ورزید؟

    لااقل سه دلیل به ظاهر موجه، برای صرف نظر کردن از «معرفی» ابن هرمه متخلف وجود داشت:

    1. خطا را ابن هرمه کرده است نه خانواده او. اگر آبروی ابن هرمه ریخته شود خانواده اش چگونه در میان مردم سربلند کنند؟ چرا پدر و مادر و زن و فرزند کودک یا نوجوانش باید تاوان تخلف او را بدهند؟

    2. اگر ابن هرمه معرفی شود، برای همیشه بی آبرو شده و دیگر شانس بازگشت به جامعه از وی گرفته می‌شود و با این نوع مجازات، دیگر به دنبال اصلاح خود نخواهد رفت (تئوری «برچسب زدن» در جرم شناسی که از سال 1938 در غرب مطرح گردید.)

    3. امروز مارقین و ناکثین و قاسطین هر روز در پی توطئه علیه حکومت هستند. اگر ابن هرمه که کارگزار حکومت اسلامی است به عنوان متخلف معرفی شود، دشمنان و منتقدین بهترین بهانه برای سوء استفاده و تبلیغ علیه حکومت را به چنگ می‌آورند؛ خواهند گفت: "ببینید علی هم عده‌ای متخلف را به دور خود جمع کرده است". ابن هرمه نباید معرفی شود زیرا خوراک تبلیغاتی برای دشمن فراهم شده و مردم به حکومت اسلامی بدبین می‌شوند و در نتیجه به تعبیر امروز، نظام «تضعیف» می‌شود. متخلف را باید تنبیه کرد ولی برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن باید این کار را با یک دستور محرمانه انجام داد.
    اما امیرالمؤمنین (ع) برای دلایلی از این دست ارزشی قائل نشد.

    از میان این سه دلیل، دلیل سوم که «برای حفظ آبروی نظام و جلوگیری از تضعیف آن، متخلفان حکومتی نباید معرفی شوند» بیت الغزلی است که سالها در کشور ما تکرار شده است. این دلیل که نه انقلابیون، نه بی تفاوتان و نه ضد انقلاب را قانع می‌کند بسیاری از دوستداران انقلاب را نسبت به انقلاب بی تفاوت، و برخی بی تفاوتان را ضد انقلاب کرده و بهترین ابزار تبلیغ علیه مسئولان را برای ضد انقلاب فراهم آورده است. این مقاله کاوشی است درباره این بیت الغزل و به تعبیر بهتر «مصیبت عظما»ی انقلاب، که هر مدافع انقلاب را در مقابل انتقاداتی از این نوع، خلع سلاح کرده است. (نظر به فضای محدود این مقاله، به دلیل اول و دوم در مقاله بعدی اشاره خواهد شد.)

    در مقاله قبل گفتیم که بدون اصلاح نظام اطلاع رسانی، ایران گلستان شدنی نیست و نظام اطلاع رسانی فعلی ما لااقل شش پیشفرض دارد که آثار زیانبار پیشفرض اول (توجه به امور کلان و غفلت از حال افراد) توضیح داده شد. حال می‌خواهم به ارزیابی پیشفرض دوم نظام اطلاع رسانی یا خبری یعنی اینکه «معرفی متخلف وابسته به حکومت، مردم را به نظام بدبین و حکومت را تضعیف می‌کند» و نیز پیامدهای ناگوار آن بپردازم و نشان دهم که این استدلال نه تنها با عقل و شرع و عدل نمی‌سازد بلکه به طور خاص با مبانی تشیع در تضاد است.

    معلوم نیست این اصل از کدام ناکجاآباد آمده است که به صرف آگاهی مردم نسبت به تخلف یک فرد منتسب به یک مجموعه، مردم به کل آن مجموعه بدبین شده و یا آن مجموعه تضعیف می‌شود؟

    قرآن در آیه تطهیر، اهل بیت پیامبر (ص) را معصوم معرفی می‌کند. اما همین قرآن با صراحت از ضلالت و شقاوت کسانی از اهل بیت حضرت نوح(ع) و حضرت لوط (ع)، این دو پیامبر بزرگ یاد می‌کند. آیا قرآن باید خطای وابستگان خانوادگی نوح و لوط را پنهان می‌ساخت تا مردم به خاندان پیامبران و از جمله خاندان پیامبر اسلام بدبین نشوند؟! آیا چون همسر امام حسن (ع) قاتل از آب درآمده است، شیعیان به همه همسران ائمه اطهار (ع) بدبین شده‌اند؟!

     

    ادامه دارد



    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:46 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    اکونومیست: در پی تهدید علنی برای حمله به ایران از سوی یک وزیر کابینه اسرائیل،«محمد البرادعی»،  هشدار داد: تهدید حمله به تأسیسات اتمی یک کشور به گمان این‌که ممکن است روزی در ساخت سلاح‌های اتمی به کار گرفته شود، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را تضعیف خواهد کرد.

     مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتم روز شنبه بدون اشاره مستقیم به تهدید اسرائیل، به مجله «دِر اشپیگل» گفت: اقدام یک‌جانبه نظامی، چهارچوب معاهده بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ما اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم.

    البرادعی در این مصاحبه با اشاره به گزارش‌های اطلاعاتی و جاسوسی مبنی بر این‌که ایران به طور مخفیانه در جستجوی راه‌های طراحی یک سلاح اتمی است، گفت: میزان تمایل ایرانی‌ها به همکاری، کسری‌هایی به وجود می‌آورد. ما برای پاسخ فشار می‌آوریم.

    وی گفت: جمهوری اسلامی که خصومت عمیقی با اسرائیل دارد، در حال فرستادن این پیام به همه جهان است که «ما می‌توانیم در آینده نسبتا نزدیک، بمب اتم بسازیم».

    گفتنی است، شائول موفاز روز جمعه گفته بود: اگر ایران برنامه اتمی خود را ادامه دهد، ما به آن حمله خواهیم کرد. تحریم‌ها مؤثر نیست و چاره‌ای به جز حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وجود ندارد.

    وی همچنین گفته بود: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، زودتر از اسرائیل حذف خواهد شد.

    موفاز که متولد ایران است، در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارنوت» ـ چاپ اسرائیل ـ این اظهارات را بیان داشته است.

    این صریح‌ترین موضع‌گیری یک مقام ارشد دولت کنونی اسرائیل در زمینه حذف برنامه اتمی ایران با استفاده از زور توصیف می‌شود.

    با این حال، برخی ناظران هم‌زمانی این موضعگیری را با تلاش موفاز برای جانشینی «ایهود اولمرت» به عنوان رهبر حزب «کادیما»، بی‌ارتباط ندانسته‌اند.

    استفاده اسرائیل از نیروی نظامی برای حذف برنامه اتمی یکی از دشمنانش، بی‌سابقه نیست. این کشور در سال 1981 طی حملاتی هوایی، رآکتور اتمی عراق را که در آن زمان هنوز تکمیل نشده بود، نابود کرد

    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:43 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور از اینترنتی شدن ثبت‌نام عتبات عالیات از اواسط تابستان سال جاری خبر داد.
       

    حسین اکبری در گفت‌وگو با فارس افزود: برای اجرای این کار با بانک توافقاتی انجام شده و به محض این‌که موانع برطرف شود کار را اجرایی خواهیم کرد.

    مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: مردم می‌توانند از این طریق بدون این‌که وقت زیادی را صرف رفت‌و آمد کنند، جای خود را برای سفر رزور و آژانس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

    به گفته اکبری، در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر این کار را اجرایی کنیم.

    وی با اشاره به بسته بودن مرز شلمچه گفت: هیئت عراقی در حال حاضر در ایران است‌ ولی هنوز به ما پاسخی در خصوص باز شدن این مرز نداده‌‌اند.

    مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور اظهار داشت: مرز شلمچه به دلیل درگیری‌های داخلی و ناامنی موجود در عراق بسته شده و در حال حاضر به نظر می‌رسد مشکلات برطرف شده است.

    اکبری با اشاره به این‌که طبق قرارداد می‌توانیم روزانه 2 هزار و 500 نفر را به عتبات عالیات اعزام کنیم، گفت: به دلیل مسدود بودن مرز شلمچه میزان اعزام زائران به عتبات کاهش یافته و در حال حاضر روزانه 1500 نفر به عراق اعزام می‌شوند.
     

    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:42 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: محمدرضا عارف در پاسخ به اینکه کروبی تلویحا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده، آیا حاضر به رقابت با وی خواهید شد، گفت: اصلاح‌طلبان باید به اجماع برسند و در این ‌باره نیز خوشبین هستم.

    محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور پیشین کشورمان در گفتگو با فارس و در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام آمادگی تلویحی کروبی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، آیا حاضر به رقابت با وی خواهید شد، گفت: بحثی که از ابتدا مطرح کردم ناظر به این موضوع بود که که اصلاح طلبان باید به اجماع برسند و در این خصوص نیز خوشبین هستم.

    عارف در ادامه اظهار داشت: با همدلی و تفاهمی که در بین اصلاح طلبان وجود دارد امیدوارم که جبهه اصلاحات یک کاندیدای واحد معرفی کند، از بقیه دوستان اصلاح طلبی که توانایی و ظریفت کاندیدا شدن را در خود می‌بینند نیز در خواست کردم که اعلام آمادگی کنند و برنامه‌های خود را ارائه دهند تا جبهه اصلاحات نظر خود را ارائه کند و در نهایت یک نفر معرفی شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در مورد انتخابات ریاست جمهوری و دست یابی به اجماع بر سر یک فرد با کروبی صحبتی کرده‌اید، نیز گفت: به طور طبیعی این اتفاق می‌افتد، یعنی افراد مختلف در حال رایزنی‌هایی هستند و خوشبین هستم که در یک زمان مناسب جبهه اصلاحات به یک اجماع دست یابد. هدف و راه اصلاح طلبان یکی است و ان شاء الله زمان خیلی چیزها را حل خواهد کرد.

    معاون اول دولت هشتم در خصوص احتمال حضور خاتمی در رقابت‌هخای انتخاباتی ریاست جمهوری نیز گفت: اگر خاتمی حضور یابد کار خیلی آسان می‌شود و همه بر کاندیدا بودن وی به اجماع می‌رسند، اما اگر خاتمی نیاید کار مشکل می‌شود، البته بحث امتیاز گرفتن نیست بلکه بحث مسئولیت است

    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/19::: ساعت 9:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 99
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112637

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©