سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بطلبید و آن را با بردباری و وقار زینت دهید و برای آن کس که به او دانش می آموزید ، فروتنی نمایید . [امام صادق علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست: روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد به دنبال پیگیری‌ها و اقدامات اطلاعاتی ـ عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان خوزستان، عاملان تیراندازی به کاروان راهیان نور شناسایی و دستگیر شدند.

    عاملان این جنایت تروریستی، در فروردین ماه سال جاری با تیراندازی به اتوبوس راهیان نور در محور سوسنگرد ـ هویزه و منطقه «حمیدیه»، باعث به شهادت رساندن امام جمعه موقت شهرستان تایباد از توابع استان خراسان رضوی و مجروح‌کردن هفت نفر از هموطنانمان شده بودند.

    بنا بر این گزارش، ماموران وزارت اطلاعات با اشراف اطلاعاتی بر منطقه در چند عملیات موفق شدند 11 نفر از عوامل باند تروریستی مزدور و وابسته به بیگانه را دستگیر کنند.
     

    محمدرضا زارع، ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 9:25 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: باید درباره مشی بنی‌صدر در سال‌های آغاز انقلاب، مردم آگاه شوند تا دیگر شاهد ظهور بنی‌صدر تازه نباشیم.


    دکتر علی آقامحمدی در برنامه «محرمانه» شبکه سوم سیما  با بیان این مطلب، به بیان خاطراتی درباره بنی‌صدر و کودتای نوژه پرداخت.

    وی همچون سیدابوالحسن بنی‌صدر، همدانی است و در دوره‌های اول تا چهارم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم همدان بود.

    وی درباره بنی‌صدر گفت: وی همواره شعار دفاع از مستضعفین سر می‌داد و بانک‌ها را رباخوار معرفی می‌کرد و وعده کاهش سود می‌داد تا مردم را به خود جلب کند و تمام روحیات منفی که در خودش بود، به مخالفان و دشمنانش نسبت می‌داد.

    آقامحمدی گفت: یک بار مرحوم دکتر سامی، رئیس «جاما» که البته سرانجام معلوم نشد چه کسی او را کشت، به من گفت: بنی‌صدر یک حالت خاص روانشناسی دارد که توصیفات خودش را به دیگران نسبت می‌دهد و همین کتاب «کیش شخصیت» که او نوشته، درواقع درباره خود اوست.

    محمدرضا زارع، ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 9:24 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست:اطلاعاتی را به دست آوردیم که در بسیاری از نقاط تهران جفاهایی صورت گرفته و رای من در یکی از صندوق های پررای، صفر اعلام شد که برخی همرزمان در حال پیگیری آن هستند .

    به گزارش ایران اکونومیست از انجام قسمت اول گفت وگو در اتاق کوچک ساختمان قدیمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تا «گرفتن» بخش دوم آن در ساختمان هرمی شکل و پرسروصدای «مجلس بهارستان»، به اندازه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم و اعلام نتایج آن فاصله وجود داشت. بار اول، ابهامات در خصوص نحوه عملکرد دولت نهم در مدیریت کلان کشور و چرایی رسیدن شاخص های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی به عددهای هشداردهنده کنونی محور سوالات بود. مرتبه دوم که مقابل مرد اصولگرای منتقد سیاست های دولت احمدی نژاد و شخص رئیس جمهور نشستیم اما هشدار درباره انحرافات انتخاباتی و برخی دخالت های سازمان یافته در جریان انتخابات به موضوع اصلی گفت وگو بدل شد. دکتر محمد خوش چهره در هر قسمت گفت وگو با موقعیت های متفاوتی روبه رو بود چه اینکه بار اول تنها کاندیدای فهرست فراگیر اصولگرایان بود که با همه اما و اگرها به مرحله دوم راه یافته بود و در دیدار دوم، او از حذف قطعی خود و جریان اصولگرایان مستقل اطمینان یافته بود.نماینده تهران در مجلس هفتم در جریان انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری نهم به عنوان مدافع شعارهای اعلام شده از سوی محمود احمدی نژاد به مناظره معروف خود با محمدباقر نوبخت و نقد شعارها و عملکرد آیت الله هاشمی شتافت. طرفه آنکه تنها چند ماه زمان کافی بود تا این بار صحن بهارستان شاهد انتقادات خوش چهره و سایر همفکران گذشته دولت از «بی برنامگی»، «انحراف از شعارها» و «تصمیمات خلق الساعه» دولت نهم باشد.

     

    -بسیاری شما را به عنوان تبیین کننده شعارهای اقتصادی رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نهم می شناسند و هنوز خاطره مناظره با دکتر نوبخت در گفت وگوی خبری شبکه دو در ذهن ها باقی است؛ مناظره یی که تاثیر زیادی در مرحله دوم انتخابات داشت. اکنون از آن فعالیت خود دفاع می کنید؟

     

    من معمولاً در همایش ها یا نشست های پرسش و پاسخ با این سوال مواجه می شوم. البته باید در اینجا یک نکته تکمیلی را ذکر کنم. در جریان انتخابات ریاست جمهوری به جز یک مورد که همان مناظره معروف بود، من وارد تبلیغات یا دفاع از هیچ کاندیدایی نشدم. در مرحله اول تعدادی از کاندیداها از طیف های مختلف به طور مستقیم با من تماس گرفته و تقاضای همکاری در ستادهای انتخاباتی را مطرح کردند. اما اعتقاد داشتم آن تعداد زیاد کاندیدا باید به سمت یک همگرایی حرکت کرده تا نوعی دوقطبی شکل بگیرد چون تعدد در کاندیداهای انتخاباتی مانند ریاست جمهوری قابل تایید نیست.

     

    - اما به خاطر دارم تیم تبلیغاتی آقای احمدی نژاد به دلیل سابقه همکاری شما در شهرداری تهران با وی، شما را جزء مشاوران انتخاباتی اعلام می کردند.

     

    یک سابقه همکاری 5/2 ماهه در شهرداری تهران به عنوان مشاور عالی شهرداری وجود داشت. البته این درخواست از سوی شهردار وقت به من ارائه شد. ماحصل آن نیز مشاوره هایی بود که در حد بضاعت علمی در مباحثی مانند مدیریت شهری، ترافیک و اولویت بندی مسائل کلان شهر به شهردار ارائه شد که برخی از آنها مانند ساماندهی ورزش شهری برای جلوگیری از بزهکاری اجرا شد و در دوره فعلی هم پیگیری می شود.

     

    - پس جز حضور در آن مناظره، همکاری دیگری میان شما و رئیس جمهور فعلی نبود؟

     

    خیر، در خصوص آن مناظره هم باید گفت که یک ربع مانده به شروع برنامه، آقایان چمران، علی احمدی و خانم سلطان خواه با من تماس گرفته و به دلیل فاصله کمی که منزل ما با جام جم دارد در آن برنامه شرکت کردم. در واقع من وظیفه معلمی خود را انجام دادم. خود آقای احمدی نژاد البته پیش از آن مناظره با من تماس گرفته و درخواست حضور در برنامه را داشتند. سوال من این بود که چه برنامه مدون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طراحی شده که من از آن دفاع کنم؟ آن شب هم وقتی با من تماس گرفته شد همین ابهام را مطرح کردم.

     

     

    - پس جز حضور در آن مناظره، همکاری دیگری میان شما و رئیس جمهور فعلی نبود؟

     

    خیر، در خصوص آن مناظره هم باید گفت که یک ربع مانده به شروع برنامه، آقایان چمران، علی احمدی و خانم سلطان خواه با من تماس گرفته و به دلیل فاصله کمی که منزل ما با جام جم دارد در آن برنامه شرکت کردم. در واقع من وظیفه معلمی خود را انجام دادم. خود آقای احمدی نژاد البته پیش از آن مناظره با من تماس گرفته و درخواست حضور در برنامه را داشتند. سوال من این بود که چه برنامه مدون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طراحی شده که من از آن دفاع کنم؟ آن شب هم وقتی با من تماس گرفته شد همین ابهام را مطرح کردم.

     

    - برنامه یی به شما ارائه شد که پذیرفتید در آن مناظره شرکت کنید؟

     

    خیر، برنامه اقتصادی نداشتند. اعلام کردند که شما استاد هستی و من به آنها گفتم در صورت حضور در آن برنامه، حرف خودم را خواهم زد و واقعاً در آن برنامه هم همین گونه شد. در آن مناظره تاکید کردم کاندیدای ریاست جمهوری که به عنوان نماینده وی در این گفت وگو شرکت کرده ام، اعلام کرده این حرف ها را به عنوان برنامه می پذیرد. چون برای بسیاری از نزدیکان این ابهام پدید آمد که به هرحال من حرف ها و برنامه های موردنظر خود را اعلام می کنم یا مواضع کاندیدای ریاست جمهوری را؟

     

    - قرار بر این بود که حرف ها و برنامه های شما در صورت پیروزی احتمالی آقای احمدی نژاد در دستور کار دولت نهم قرار بگیرد؟

     

    بله، چون آنها این مساله را پذیرفته بودند. در واقع یکی از دلایلی که پس از آغاز به کار دولت تاکنون، در موارد بسیاری نسبت به عملکرد دولت هشدار داده می شود این است که برخی با توجه به سخنان من و اینکه این جهت گیری ها مورد تایید آقای احمدی نژاد هم قرار گرفته، به وی رای دادند. باید اعلام می کردم که نسبت به قرارها و وعده های داده شده بی توجهی شده است.

     

    - به نظرتان کمی دیر نبود؟ به هرحال اقشار مختلف مردم - به درست یا غلط- فکر می کردند آن شعارها و برنامه ها، وضع آنها را مطلوب تر از قبل می کند.

     

    به هر حال این اتفاق افتاده بود و من از همان ابتدای شروع به کار دولت نهم در اوج دوستی از آنها جدا شدم. اگرچه برخی پیشنهادات درخصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی یا مشاور اقتصادی رئیس جمهور مطرح بود اما من یادآوری کردم که به عنوان یک نماینده مجلس وارد دولت نمی شوم. بعدها برخی از طیف های افراطی- که خود را حامیان دولت می نامند- تلاش کردند هر نوع انتقاد برخی اصولگرایان از دولت نهم را به پست نگرفتن در دولت ربط دهند. بنابراین باید قبل از طرح این سوال به این نکته هم توجه شود که آسیب شناسی انتخابات و خصوصاً انتخابات ریاست جمهوری موضوعی کاملاً کلیدی است.

     

    -آسیب شناسی ساز و کار و شیوه تبلیغات یا عدم ارائه برنامه مدون؟

     

    شاکله انتخابات ریاست جمهوری ما، همان ساختار اولین انتخابات برگزار شده در اول انقلاب است. به این مفهوم که در سال های ابتدایی انقلاب به دلیل ساقط شدن یک نظام چندهزار ساله شاهنشاهی، جهت گیری های جدید نظام مطرح می شود. به جای وابستگی، تصمیم بر استقلال کشور بود. به جای اختلاف طبقاتی، رسیدن همه اقشار به سطح زندگی مطلوب و عدالت مدنظر نظام بود. مردم ابتدا به این جهت گیری ها رای می دادند. در واقع هنگام شروع به کار مجلس و دولت اول هنوز برنامه خاصی برای تحقق این شعارها وجود نداشته و مردم هم به دلیل نوپا بودن نظام، انتظار زیادی نداشتند. اکنون و در حالی که دهه سوم انقلاب در حال پایان است نباید صرفاً روی شعارها تمرکز کرد. این اشکالی که شما به موضع گیری های من در آن مقطع وارد می کنید به این مساله برمی گردد که در ایام انتخابات، کاندیداها جهت گیری هایی کردند که اتفاقاً بسیاری از آنها به هم نزدیک بود؛ شعارهایی مانند عدالت... این اشکال بیشتر متوجه نظام انتخاباتی است تا افرادی که در آن به دفاع از یک کاندیدا می پردازند.

     

    -در مرحله دوم آن انتخابات آیت الله هاشمی رفسنجانی هم حضور داشتند؛ فردی شناخته شده با برنامه مشخص. آیا برنامه یا سابقه عملکرد ایشان نسبت به کاندیدای مورد حمایت شما شناخته شده تر نبود؟

     

    من شناخت کافی از آقای هاشمی داشتم. ایشان در مدیریت بحران، تدبر، ادبیات و مدیریت سیاسی نمره بالایی می گرفتند. اما در اقتصاد از نظر رشد و تعادل و توزیع عادلانه و مناسب ثروت و درآمد نمره پایینی می گرفتند.

     

    -یعنی شما به این دلیل به عنوان منتقد آقای هاشمی وارد صحنه شدید؟ آیا به نکات مثبت ایشان توجهی نکردید؟

     

    قبل از اینکه منتقد ایشان باشم، بین دو نفر که یکی عرضه شده و سابقه کاری وی کاملاً مشخص است و کاندیدایی که در عرصه حاکمیت عرضه نشده و شعارهایی که مورد توجه قرار داده است، وزن بیشتر به آقای احمدی نژاد تعلق می گرفت.

     

    -می گویند در ایران، مردم به افراد جدید بیش از افراد دارای تجربه اقبال نشان می دهند. آیا شما هم به عنوان یک استاد دانشگاه باید همین گونه می اندیشیدید؟ از کجا مشخص بود که کاندیدای مورد حمایت شما همان چند نمره مثبت را که به آقای هاشمی دادید کسب می کرد؟

     

    من در همان مناظره هم از آقای هاشمی به نیکی یاد کردم. فقط در حوزه اقتصاد از کلیت آنچه به عنوان شعارهای اقتصادی کاندیدای رقیب آقای هاشمی مطرح شد دفاع کردم. تاکید می کنم که قرار بود آنچه اعلام می کنم به عنوان برنامه در دستور کار دولت نهم قرار بگیرد و چون این گونه نشد، بلافاصله به عنوان منتقد سیاست های دولت نهم و رئیس آن موضع گیری کردم. من در آن مناظره با نوعی ادب انتخاباتی از آقای هاشمی به عنوان عزیز و سرمایه انقلاب نام بردم اما از نظر من ایشان دارای ضعف هایی در عرصه اقتصاد بود.

     

    - شما در مجلس هفتم در اعتراض به آنچه که موج سواری برخی بازیگردان ها لقب دادید از فراکسیون اصولگرایان جدا شده و فراکسیون اصولگرایان مستقل را پایه گذاری کردید که نتیجه آن نقدهایی بعضاً تند به عملکرد دولت نهم بود، چه اتفاقی افتاد که خود اصولگرایان سعی می کنند این جریان را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از صحنه سیاسی، اقتصادی و قانونگذاری کشور حذف کنند؟

     

    این یکی از صریح ترین سوالاتی است که نسبت به این پدیده مطرح شده چه اینکه همانطور که اشاره داشتید کلیه اعضای هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مستقل به شیوه های مختلف از راهیابی به مجلس هشتم بازماندند. آقای افروغ با شرایطی که برای ایشان ایجاد شد و به دلیل فشارهای وارده و دیدن برخی تحرکات پشت پرده تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفت و سایر چهره ها مانند دکتر سبحانی، آقای مدنی، محمدی و خود من هم در جریان انتخابات به خارج از صحنه هدایت شدند. ما از همان ابتدا نسبت به همین واژه اصولگرایی انتقاداتی را مطرح کردیم. سوال ما این بود که این واژه به چه معناست؟ چه مشخصاتی دارد و از کی به وجود آمده است؟ در اولین دیداری که مجلس هفتم با رهبر انقلاب داشت ایشان موضوعی را مورد بحث قرار دادند که سال ها بر گلوی برخی از ما که در دانشگاه حضور داشتیم سنگینی می کرد. ایشان عنوان کردند که این واژه نامانوس «ذوب در ولایت» دارای چه مفهوم و معنایی است که به عنوان شاخص از سوی برخی افراد مطرح می شود؟ این واژه نه دارای مبنای اسلامی است و نه توجیه منطقی دارد. همانطور که مشاهده شد سال ها برخی افراد با این عنوان - که آن را شامل حال خود می دانستند- به نفی بقیه جریان های درون نظام پرداخته و برخی سوءاستفاده های سیاسی را نیز از آن صورت می دادند. این واژه منکوب شده از سوی رهبر انقلاب به سرعت می تواند پوشش ها و رنگ و لعاب دیگری به خود بگیرد. برخی از چهره هایی که در قالب برخی جریانات سیاسی فعالیت کرده و بعدها هم به عنوان بازیگردانان اصلی مجلس هفتم وارد عمل شدند در آن جلسه صورت های جالب توجهی داشتند. آنها پس از آنکه دیگر امکان مطرح کردن خود تحت عنوان «ذوب در ولایت» را نداشتند، این بار نام اصولگرا را انتخاب کردند. نکته جالب توجه در این است که آن چهره معروف و برخی دیگر از همفکران وی همگی جزء بازیگردانان سیاسی بوده و به تنها تفکری هم که پایبند نیستند همین توجه به اصول انقلاب است. در واقع تئوری «هدف، وسیله را توجیه می کند» - که از سوی برخی جریانات التقاطی مطرح می شد - اکنون اساس کار آنها است. البته در سلامت نفس برخی افراد حاضر در آن جریان شکی نیست اما برخی بازیگردانان اصلی آن به هیچ وجه به شاخص هایی مانند اصولگرایی و مبارزه عادلانه سیاسی اعتقادی ندارند.

     

    - در برهه یی که انشعاب از فراکسیون اصولگرایان را اعلام کردید، به طور واضح به دلایل تشکیل فراکسیون اصولگرایان مستقل اشاره نشد. دلیل این کلی گویی چه بود؟

     

    دلیل اصلی ما بده بستان های سیاسی بود که از سوی برخی از چهره های بانفوذ اکثریت صورت می گرفت که نتایج مستقیم آن نزول محسوس مجلس از راس امور به یک نهاد غیرمقتدر بود. در واقع برخی نمایندگان با موج سواری در راستای گرفتن امتیاز از دولت، جایگاه مجلس را پایین آوردند. در آن موقع اصولگرایان مستقل روی یکسری واژگان تاکید زیادی داشتند؛ اینکه مبادا «مجلس راس امور» جای خود را با «مجلس تحت امور» عوض کرده و شخصیت ارزشمند «وکیل المله» تا حد «وکیل الدوله» تنزل یابد.

     

    - این بده بستان ها در کجاها صورت می گیرد؟

     

    مصداق روشن آنها می تواند در هنگام معرفی وزرا یا هنگام استیضاح آنها صورت گیرد، اینکه برای دفاع از دولت برخی سهم خواهی ها صورت بگیرد. البته ما فقط یکسری علائم و نشانه ها را شاهد هستیم و این دو طرف اصلی این «معامله» هستند که از آنچه مورد مبادله قرارگرفته اطلاع دارند. گرفتن سمت های دولتی، قرار دادن نزدیکان خود در پست های استانی و معرفی برخی وابستگان فاقد صلاحیت برای اداره برخی سازمان ها یا ادارات کل از جمله این موارد است.

     

    -اما واژه مستقل در ادبیات سیاسی چندان معمول نیست به هر حال هر فرد یا جریانی دارای دیدگاه مشخص است؟

     

    منظور ما از طرح نام «مستقل»، اصولگرایانی بودند که وامدار قدرت نیستند. البته من پیشنهاد کردم نام این جریان را اصولگرایان غیر طیف فلانی (یکی از بازیگردانان معروف مجلس) بگذاریم که البته چندان مورد پذیرش قرار نگرفت. اگر مورد پذیرش واقع می شد یک تابلوی باز و کاملاً مشخص می شد. از ابتدای شکل گیری این جریان، از لحاظ نوع و شدت حملات می شد حدس زد که چندان به مذاق برخی خوش نیامده است. به طور معمول در یکی از جریانات سیاسی، ابتدا پیاده نظام خود را وارد صحنه می کنند، اما این بار خود فرماندهی این جریان وارد عمل شده و به طرز جالب توجهی تلاش داشت یادآوری کند جریان ما فقط از یک یا دو نماینده تشکیل شده و در صورت ترک فراکسیون اکثریت، هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد. آنها اما پس از اینکه مدتی از فعالیت های ما گذشت به مرور احساس خطر کردند.

     

    -حدس می زدید که با چنین مشی و روشی در انتخابات بعدی، امکان حذف جریان شما وجود خواهد داشت ؟

     

    البته این پیش بینی در میان دوستان وجود داشت اما شدت برخوردها و شدت وقاحت برخی بازیگردانان سیاسی مدعی را تا این حد ارزیابی نمی کردیم. به شخصه فکر می کردم که آنها برای حفظ ظاهر هم که شده سنجیده تر عمل می کنند. البته باید بر این واقعیت تاکید کنم اگرچه آنها فکر می کنند که با رفتارهای تمامیت خواهانه خود موفق شده اند جریانات مخالف خود با هر نوع تفکری را حذف کنند اما این باور آنها تنها در کوتاه مدت به سودشان خواهد بود و در بلندمدت آسیب های جدی را برای بازیگردانان برخی جریانات به ظاهر اصولگرا به همراه خواهد داشت. اگر نوعی تدبیر سیاسی در آنها وجود داشت به این ناپختگی عمل نمی شد.

     

    - چرا در انتخابات مجلس هشتم تشکلی که با نام «جبهه متحد اصولگرایان» خود را از حیث حضور همه گروه های اصولگرا «جامع» می دانست، حتی حاضر به حضور یک نماینده از شما در گروه ملقب به 6«5 نشد؟

     

    البته این یک امر دو طرفه بود یعنی ما هم علاقه چندانی به حضور در فهرست آنها نداشتیم چه اینکه رد پای برخی سهم خواهی ها و زدوبندهای سیاسی در آن مشهود بود. پس از مشخص شدن نتایج آرای تهران مشخص شد که حتی برخی از دوستان اصلاح طلب با ابراز لطف نام من را هم به لیست آرای خود افزوده بودند. پس از آن اما اعلام برخی شبهات ایجاد شده در خصوص نتایج سران این جبهه یا همان گروه 6«5 را به چالش کشید. در بازدیدهایی از صندوق های تهران مشاهده کردم در بیش از 200 صندوق، آرای من «صفر» حساب شده بود در حالی که در برخی از آنها چندصد رای اصلاً خوانده نشده بود. پس از آن بود که اعضای گروه 6«5 دست به توجیه زده و اعلام کردند این اصولگرایان مستقل بودند که دعوت ما را نپذیرفتند.

     

    -در انتخابات مجلس هشتم شاهد ردصلاحیت بسیاری از چهره های شاخص اصلاح طلب که سابقه سال ها مبارزه در قبل از انقلاب و مسوولیت های مختلف پس از انقلاب را داشتند، بودیم. درخصوص سلامت انتخابات و صیانت از آرا هم که خود شما شبهاتی را مطرح کردید. چرا به عنوان یک جریان مستقل نسبت به این بدعت ها واکنش خاصی نشان ندادید؟

     

    ما به عنوان یک هسته یا جریان در مجلس فاقد عقبه تشکیلاتی یا امکانات رسانه یی برای بیان مواضع خود هستیم، در حالی که چه اقلیت و چه اکثریت در بیرون از مجلس دارای حزب، رسانه و امکانات بهتری نسبت به ما هستند. ما امکان موضع گیری سیستماتیک و سازمان یافته را به مفهوم رایج آن نداشتیم اما در حد موردی و چند نفری اظهارنظرهای جدی داشته ایم و حتی به عملکرد هیات های اجرایی و شورای نگهبان هم اشاراتی داشتیم. اعلام کردیم همه ردصلاحیت ها قابل انتقاد نیست اما نسبت به برخی از آنها اما و اگرهای جدی وجود داشت. اشاره یی داشتم که به جز مواردی که به فساد اقتصادی و اخلاقی افراد بازمی گشت- که درخصوص چند نماینده دور هفتم هم وجود داشته و باعث ردصلاحیت آنها شد- و خصوصاً ردصلاحیت به دلیل گرایشات سیاسی جای نگرانی دارد. درخصوص صیانت از آرا و سلامت انتخابات هم تا حد ممکن موضع گیری هایی صورت گرفت. اطلاعاتی را به دست آوردیم که در بسیاری از نقاط تهران مانند شهرک شهید محلاتی یا نقاط مرکزی شهر مانند اطراف دانشگاه تهران جفاهایی صورت گرفته و رای من در یکی از صندوق های پررای، صفر اعلام شد که برخی همرزمان در حال پیگیری آن هستند. با اطلاعاتی که از سوی روسای صندوق و دست اندرکاران انتخابات داده شده و نحوه عجیب شمارش و اعلام نتایج آرا، شبهات زیادی را ایجاد کرد. پس از برخی بازرسی ها اما اطلاعات تاسف برانگیزی به دست آمد که بروز برخی تخلفات در نحوه شمارش و اعلام آن را محتمل می سازد.

     

    - اصلاح طلبان خصوصاً در تهران نسبت به آرای خود معترض هستند و آرای چهره های شاخص خود را با توجه به شناخت جامعه از آنها، تعجب برانگیز می دانند.

     

    برای بسیاری از ناظران، رای این چهره های ارزشمند جناح اصلاح طلب که دارای سوابق ارزنده یی در خدمت به نظام و انقلاب بوده و مورد قبول مردم هستند، عجیب است. البته خیلی از بداخلاقی ها و اعمال سلایق در شعب اخذ رای بروز می کند. ما نام اینها را تخلفات متعارف نادرست می گذاریم.اما آنچه سبب بروز نگرانی جدی است این است که یک جریان سازمان یافته منسجم بخواهد به نام و میل خود در نتیجه انتخابات دخالت کند. اگرچه در ادوار گذشته هم تخلفاتی بروز کرد اما شواهد و قرائن نشان می دهد آنچه امروز در حال رخ دادن است بسیار گسترده تر و غلیظ تر از آن دوره است. این نگرانی را در برخی سخنرانی ها و گفت وگوها بیان کردم که مبادا دولتی به فناوری بیرون آوردن نماینده مدنظر خود از صندوق رای دست پیدا کند. اگر شرایط به سمتی پیش برود که رای مردم به عنوان امانت، ملعبه دست برخی محافل و جریان ها - حتی با پشتوانه مردمی هرچقدر محدود- شود، یک هدف و سرمایه استراتژیک هدف قرار گرفته است. این سرمایه، همان سرمایه اجتماعی است که در مباحث کلان مدیریت استراتژیک، بر سرمایه مالی و تکنولوژیک برتری یافته است. عملکرد امام در اوایل انقلاب در قالب صداقت رفتار و گفتار سبب ایجاد باور و اعتماد عمومی در میان آحاد مردم شده بود. به طور طبیعی عقبه این اعتماد هم مشارکت گسترده مردم در صحنه های مختلف مانند انتخابات است. اگر این جریان خاص به باور و اعتماد عمومی ضربه بزند، خروجی آن کاهش مشارکت مردم و به تبع آن آسیب رساندن جدی به سرمایه اجتماعی کشور خواهد بود. اگر مسوولان یک انتخابات نتوانند از آرای مردم صیانت کنند، اتفاقی که به طور نسبی در این دوره شاهد آن بودیم یعنی کاهش مشارکت عمومی به وقوع خواهد پیوست. نقطه مطلوب آنجاست که یک نظام مشروعیت خود را در جریان انتخابات و با اعتماد عمومی به سلامت کارکرد بگیرد، نه اینکه خدای نکرده مبنای آن را بر سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی جامعه بنا کند؛ اینکه لیستی اعلام شود که حتماً باید به آن رای داده شود و گرنه نوعی معصیت را مرتکب شده اند و ما شاهد بودیم برخی جریانات تلاش داشتند از این منظر، حذف رقبا و تلاش های غیرقانونی خود را توجیه کنند. مسوولان نظام باید با هر نوع انحراف در صیانت از آرای مردم مقابله کنند. من در نامه یی خطاب به یکی از مسوولان ارشد خواستار بررسی آرای خود شده و تاکید کردم که حتی در صورت اعلام تخلف در قرائت آرا به مجلس نخواهم رفت اما متخلفان به هر جریان و محفلی که متصل هستند باید اعلام و مجازات شوند. از نظر من شواهدی وجود دارد که رای امثال آقای انصاری بالاتر از آنچه اعلام شد به صندوق ها ریخته شده بود چون حتی در اکثر لیست های تلفیقی هم نام ایشان به چشم می خوردمنیع :اعتماد.

     



    محمدرضا زارع، ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 9:21 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: کمپانی «یونیورسال»، یکی از شش کمپانی مهم فیلمسازی جهان، روز گذشته به دلایل که هنوز اعلام نشده است، در آتش سوخت. به نقل از خبرگزاری رویترز، کمپانی یونیورسال ظهر روز گذشته به دلایلی نامعلوم در لس‌آنجلس طعمه حریق شد.
    بنا بر این گزارش، در پی این حادثه، حدود 500 آتش نشان به محل اعزام شدند و آنها توانستند پس از 12 ساعت، آتش را تحت کنترل خود درآورند.
    این حادثه تلفات جانی در بر نداشت ولی 9 آتش نشان و یک معاون کلانتر که مجروح شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند.
    به گفته مقامات محلی، درحالی که هنوز میزان دقیق خسارت وارد شده به کمپانی یونیورسال برآورد نشده، ولی در این آتش سوزی پنج ساختمان اصلی و حدود 50 هزار دستگاه لوازم سمعی‌بصری موجود در این کمپانی به کلی نابود شده است.
     

    محمدرضا زارع، ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 9:4 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: به دستور یک مقام عالیرتبه دولت، خبرگزاری فارس به مدت سه روز توقیف موقت شد.

     

     

    به گزارش الف، در پی انتشار خبر جایگزینی احتمالی دکتر داودی به جای آقای مظاهری در ریاست کل بانک مرکزی، شب گذشته یک مقام وزارت ارشاد در تماس با مقدم‏فر مدیرعامل خبرگزاری فارس، خواستار توقف انتشار اخبار از سوی این خبرگزاری به دلیل انتشار خبر فوق به مدت 72 ساعت شد.

    مدیرعامل خبرگزاری فارس، به مقام وزارت ارشاد اعلام کرد، توقیف موقت رسانه‏های کتبی یا الکترونیک باید مکتوب و مستند باشد و وی نمی تواند فعالیت خبرگزاری فارس را بر اساس دستوری تلفنی متوقف کند.

    این گزارش می افزاید، با وجود اقدام وزارت ارشاد در انتشار خبر توقیف موقت خبرگزاری فارس از طریق خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، از صبح امروز خروجی خبرگزاری فارس به طور عادی درحال انتشار اخبار روزانه است.

    یادآوری می شود، مطبوعات و رسانه های الکترونیک شامل قانون مطبوعات هستند و هرگونه برخورد یا توقیف آنها باید از مجرای قانونی و از طریق هیات نظارت بر مطبوعات صورت گیرد.
     
    خبرگزاری فارس از اوایل دهه هشتاد آغاز به کار کرده و هم اکنون تاثیرگذارترین رسانه الکترونیکی کشور محسوب می شود.


    محمدرضا زارع، ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 9:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4   5      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 68
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112606

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©