سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشه، حکمت را ثمر می دهد . [امام علی علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست: مصطفی خاکسار قهرودی در نشست مطبوعاتی که ظهر امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به آغاز ثبت نام حجاج در کاروانها، افزود: در امر اطلاع رسانی اقدامات جدیدی انجام گرفته است تا از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز حجاج ، وضعیت ثابت و آرام تری ایجاد کنیم.

    وی ادامه داد: از اقدامات تازه سازمان ایجاد نظام جدید ثبت نام حجاج در کاروانها است که از 24خرداد ماه آغاز می شود به صورتی که با استفاده از اینترنت در منازل خود می توانند کاروانهای مورد نظر خود را انتخاب کرده و حضورا مراجعه نکنند.

    رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه فردا در روزنامه های کثیرالانتشار اسامی کاروانها و قیمت ها اعلام می شود ، گفت: در واقع حجاج هم از طریق مراجعه حضوری به کاروانها و هم از طریق ثبت نام اینترنتی به مدت 5 روز می توانند کاروان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

    قهرودی تصریح کرد: از طرفی در سال جدید بر تمامی ثبت نام ها کنترل دقیق خواهیم داشت و به طور لحظه ای میزان کار و عملکرد کاروان ها را بررسی می کنیم به صورتی که مقدار و ظرفیت ثبت نام های افراد در کاروان ها کامل مشخص است.

    معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیستم جدید کنترل سازمان حج کاملا با بانک ملی در ارتباط است به صورتی که به مخزن آمار سازمان نیز متصل است و هر گونه خطا و سو استفاده مشخص می شود و مدیران کاروان نیز با منابع اصلی ارتباط سازمان در بانک دائما در ارتباط هستند.

    قهرودی با اشاره به اینکه در زمان ثبت نام در کاروان ها از افراد اطلاعات کامل گرفته می شود ، گفت: از طرفی تعامل جدید با بانک های عامل باعث ایجاد یک فضای رقابتی سالم و سازنده شده و با کمک بانکها بسیاری از خدمات بصورت رایگان انجام گرفته و از مردم مبلغی دریافت نشده است.

    رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از اقدامات اساسی دیگر سازمان حج در سال جاری تهیه مسکن مطلوبتر بخصوص در شهر مکه مکرمه است که علیرغم وسعت قابل توجه خرابی ها در اطراف حرم حدود 20 درصد ارتقا کیفی از جهت اسکان داشته ایم به طوری که بعضی از منازل کمی به حرم نزدیک هستند ونیازی به تردد با اتوبوس ندارد.

    قهرودی تصریح کرد: این ساختمان ها دارای نظام هتلی از لحاظ استان است و آپارتمانی نیست که همه مجبور باشند از یک سرویس استفاده کنند و امکانات عمومی کاملا به شیوه هتلی است.

    وی در مورد زمان اعزام حجاج گفت: شروع عملیات اعزام از 22 آبان ماه خواهد بود و تا 20 آذر ادامه خواهد داشت که میانگین حضور در مکه و مدینه 30 روز است که حجاج 7 روز در مدینه و مابقی در مکه خواهند بود و برگشت نیز از 24 آذر ماه تا 11 دی ماه انجام می گیرد.

    رئیس سازمان حج و زیارت در مورد وضعیت قیمت حج امسال ، گفت: با وجود یک تورم عمومی درجهان و بالا رفتن قیمت بعضی از اقلام غذایی مانند روغن و برنج شاهد بیش از 100 درصد افزایش بوده ایم که اجاره مسکن در عربستان هم به علت تورم عمومی که در آنجا 19 درصد اعلام شده، بسیار بالا رفته است به صورتی که در بعضی از منازل تا 100 درصد رشد اجاره بها داشته است.

    وی گفت: از طرفی اقلام غذایی نیز به آخرین آمار در حدود 32 درصد افزایش بها داشته است که در کنار تورم داخل کشور و رشد هزینه عملیات و اقدامات اجرایی خود روند فزاینده ای را داشته است.

    معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 15 درصد عملا رشد قیمت داشته ایم که تنها در حدود 10 درصد آن را از مردم دریافت کرده ایم که امسال در قیاس با سال گذشته شاهد 15 درصد رشد بوده ایم که با فشار به خود سازمان و کم کردن بودجه های دیگر قسمت ها سعی کردیم از نظر قیمت فشار کمتری بر مردم وارد کنیم درواقع در سال جاری در حدود 35 درصد افزایش تصور می شد که خوشبختانه شاهد 15 درصد رشد بوده ایم که بسیار قابل توجه است.

    قهرودی در مورد تعداد کاروانها در سال جاری گفت: تعداد کاروانها در سال جاری در حدود 571 مورد است که در حدود 31 کاروان کاسته شده است و این در حالی است که بزرگترین کاروان در حدود 235 نفر ظرفیت دارد.

    وی در مورد وضعیت حج عمره و زمان قرعه کشی گفت: زمان قرعه کشی نزدیک است و به وقت آن را اعلام می کنیم در واقع بر اساس ظرفیت های فعلی عمره که تعداد بسیار زیادی ثبت نام کرده اند با توجه به بررسی ها در حدود 6 و 7 سال ازجهت اعزام حجاج زمان می برد و در این میان با توجه به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان روشی که در تعیین اولویت افراد برای رفتن به حج منطقی تر است نظام قرعه کشی است.
    رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت ورود و خروج زایران به خصوص به عتبات گفت: ایران با دولت عراق و عربستان مشکل جدی ندارد ولی علیرغم همه هماهنگی ها با دولت عراق در منطقه مرزی در رفت و برگشت ها شاهد آزار و اذیت هایی هستیم که این مشکل کنار مسائل فنی عامل اصلی اش وجود نیروهای بیگانه است که این مداخلات در تمام منطقه باعث عدم امنیت است که نتایج آن دامن همه را گرفته است.

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 9:57 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: «دوست عزیزم، رییس جمهور آمریکا، این دوچرخه را به تو تقدیم می‌کنم؛ این بمب را ببین!»
    به گزارش «فردا»، هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا، این سخنان را در حالی به زبان می‌آورد که سوار بر دوچرخه‌ای ایرانی بود. هوگو چاوز در مراسمی با حضور سفیر ایران در ونزوئلا، در کارخانه مونتاژ دوچرخه‌های ایرانی در ونزوئلا حضور یافت و در مقابل دوربین‌ها تلویزیونی سوار بر یکی از این دوچرخه‌ها شد.

    دلیل حرفهای چاوز خطاب به جورج بوش اتهامات آمریکا به ونزوئلا بود. ایالات متحده مدعی شده بود ونزوئلا سرگرم ساخت بمب اتمی با همکاری ایران است. ظاهرا خطای آمریکا از آنجا ناشی شده بود که نام کارخانه دوچرخه‌سازی مربوطه «اتمیکا» است!

    چاوز در جریان این برنامه و پس از چند دور دوچرخه سواری بر دوچرخه‌ای که او آنرا «دوچرخه اتمی» می‌نامید، خطاب به بوش گفت: «دوست عزیزم، رییس جمهور آمریکا، این دوچرخه را به تو تقدیم می‌کنم؛ این بمب را ببین! تو فکر می‌کنی این قمقمه آب است؟! نه، این بمب اتمی است! ما رنگش کرده‌ایم تا دشمنان را فریب بدهیم!»

    این کارخانه با سرمایه 2 میلیون دلاری ونزوئلا و یک و نیم میلیون دلاری ایران احداث گردیده.

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: ژان سارکوزی پسر نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه که قرار است به زودی با دختری یهودی ازدواج کند اکنون در سرزمین های اشغالی به سر می برد.

     

     

    برخی منابع غیررسمی در فرانسه به نقل از هفته نامه و.اس. د می نویسند: «ژان سارکوزی پسر رئیس جمهوری فرانسه که پیش تر به دلیل ورود ناگهانی در انتخابات شهرداری ها (9 تا 16 مارس 2008) در حوزه شهر «نوئی» مورد توجه رسانه ها قرار گرفت هم اکنون در اسرائیل به سر می برد.» براساس همین اخبار وی قصد ازدواج با دختری یهودی به نام «ژسیکا سبعون دارتی» (دختر ایزابل دارتی سهامدار مهم گروه دارتی) را دارد که به نوشته این هفته نامه این دختر بسیار مذهبی است و می خواهد براساس آیین یهودی ازدواج کند.

     

    همین منابع می افزایند: «نامزد ژان سارکوزی از وی که کاتولیک است، خواسته که زبان عبری و آداب یهودی را فراگیرد و حضور وی در اسرائیل نیز در همین راستاست.» منابع یاد شده تاریخ این ازدواج را 2 ژوئن سال میلادی جاری اعلام کرده اند.

     

    تاکنون منابع رسمی و مهم خبری فرانسه نسبت به این اخبار سکوت اختیار کرده اند اما بی شک ژان سارکوزی همواره یکی از موضوعات مورد توجه رسانه های این کشور بوده است.



    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 9:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست:در حالی که قیمت جهانی نفت به مرز 140 دلار رسیده ، کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس در سال 2008 چهار برابر پیش بینی ها درآمد خواهند داشت.  به نقل از شبکه فرانس24، با توجه به این درآمدهای نجومی اینک این پرسش مطرح است که اعراب با این پول ها چه می کنند؟
    این گزارش می افزاید برخی از این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از هم اکنون به فکر دوران پس از نفت و توسعه و تقویت اقتصاد خود هستند.
    بر اساس پیش بینی ها درآمد شش کشور تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس تا سال 2020 سی برابر افزایش خواهد یافت.
    این برآوردها درصورت تثبیت قیمت نفت درحد بشکه ای 100 دلار است که امروزه شاهد افسار لجام گسیخته نفت هستیم و این ماده نفتی هر روز رکورد جدیدی را در قیمت ها ثبت می کند.
    به گفته محمد کرکوتی سردبیر نشریه "اکونومی تودی" این کشورها با توجه به این درآمدها باید آینده خود را تضمین کنند. دیگر نمی توان دست به سینه نشست تا نفت استخراج شود و به جهان فروخته شود. همگان می دانند که نفت منبعی پایان پذیر است.
    این گزارش می افزاید این کشور ها به تنوع در اقتصاد خود روی آورده اند.
    عربستان سعودی و بحرین و امارت ابوظبی در بخش ذوب آهن وآلومینیم سرمایه گذاری کرده اند.
    از سال 2000 دبی و عمان و قطر در بخش خدمات سرمایه گذاری کرده و صنایع گردشگری خود را به شدت تقویت کرده اند. این شکوفایی اقتصادی با این حال عوارض نامطلوبی نیز دارد.
    کارگران خارجی در این کشورها در اوضاع بسیار بد اجتماعی زندگی می کنند که گاهی از آنان به عنوان برده نیز استفاده می شود.
    خلیل یکی از کارگران مهاجر در دبی می گوید حقوق ما بسیار پایین است.
    مسئله دیگر این است که آیا ساخت هتلهای مجلل و جزایر مصنوعی و مراکز تجاری بسیار بزرگ در منطقه ای که جذبه آب و هوایی ندارد و مشکلات اجتماعی و فرهنگی محسوس است، امری منطقی است؟
    این کشورها که اغلب از مناطق صحرایی تشکیل شده اند و مشکل جدی آب دارند و دمای هوای آنها اغلب بالای 50 درجه است قادر به توسعه ای متوازن نیستند. مگر آنکه این کشورها با اقتصادهای مکمل نظیر کشورهای مصر و سوریه و عراق متحد شوند تا مجمعی منطقه ای ایجاد کنند. اما این به زمان زیاد نیاز دارد و ایالات متحده خاور میانه، باید ابتدا به مشکلات داخلی خود که موجب بی ثباتی منطقه می شود رسیدگی کند.


    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 9:53 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: عبدالله رمضان زاده معتقد بهبازگشت به جامعه، نهادسازی در درون جامعه و شروع به حرکت مجدد از پایین برای رسیدن به بالا است و اینکه اصلاحطلبان باید به درون جامعه برگردند و مجدداً زیرساخت های خودشان را اصلاح کنند.مثل احزاب اسلامگرای ترکیه.گفتگوی وی از پی میآید

     

    بحث حضور اصلاح طلبان در انتخابات به پرسش های زیادی دامن زده است. مواضع اصلاح طلبان به خصوص حزب مشارکت که جنابعالی در آن حضور دارید، پیش از انتخابات این بود که ما در انتخابات غیر آزاد، ناعادلانه و غیرسالم شرکت نمی کنیم.ضرب المثلی بین اصلاح طلبان بود که ما هیزم انتخابات غیررقابتی نمی شویم، اما شدند. این اختلافات از کجا نشات می گیرد؟ چگونه می خواهید مردم را متقاعد کنید که به مواضع شما اعتماد کنند؟

     

    این سوال خیلی سخت است. من از طرف احزاب اصلاح طلب نمی توانم صحبت کنم. از طرف مشارکت می توانم این را بگویم که ما دو مبنا در انتخابات داشتیم و داریم. مبنای اول مان این بود که ما تصمیم به سیاست ورزی و استفاده از حداکثر فرصت ها برای اصلاح وضع امور گرفتیم. این جمله یعنی چه؟ یعنی ما در تحلیل هایمان به این نتیجه رسیدیم که مسیر حل مشکلات مردم ایران، نه در انقلاب است و نه در انفعال. بلکه در مسیر اصلاح وضعیت موجود است. در گذشته هم که بر توسعه سیاسی تاکید می کردیم، مبنایمان در توسعه سیاسی در واقع بازسازی و نوسازی روابط حاکمیت با مردم بود. با توجه به اینکه گفتم، بنای ما بر سیاست ورزی در چارچوب ساختارهای موجود است و نه انقلابیگری و نه انفعال و خانه نشینی. گزینه های پیش رویمان در شرایط مختلف بسیار محدود می شود. یعنی گزینه هایمان آنقدر باز نیست که هر اختیاری داشته باشیم. در چارچوب این اصل سیاست ورزی ما یک مبنای دیگر برای خود تعریف کرده بودیم و آن این است که یک ائتلاف حداکثری، یعنی ائتلاف میان حداکثر اصلاح طلبان براساس حداقل مشترکات ایجاد کنیم. این دو گاهی اوقات با هم در تعارض قرار می گیرد وقتی می گویم در تعارض قرار می گیرد منظورم، با آن شعار انتخابات آزاد و عادلانه است. ممکن است انتخاباتی از نظر بخشی از اصلاح طلبان مثل مشارکت نه رقابتی باشد، نه آزاد و نه عادلانه اما برخی دیگر از اصلاح طلبان آن را مثلاً رقابتی یا بعضی عادلانه یا برخی آزاد بدانند. ما چون ائتلاف مان بر کار حزبی مان پیشی گرفته بود، مجبور بودیم تا پایان انتخابات بیاییم. در میانه راه هم به برخی از دوستان پیشنهاد کردیم وقتی ردصلاحیت های گسترده اتفاق افتاد، کنار بکشیم. گفتیم که براساس مبانی ما، این انتخابات دیگر قابل ادامه دادن نیست اما چون دوستان از ما خواستند که در ائتلاف بمانیم و ما نمی خواستیم با خروج از ائتلاف ضربه یی به سایر دوستان اصلاح طلب بزنیم، ماندیم و این تناقض را قبول داریم و می پذیریم که ما در انتخاباتی شرکت کردیم که به هیچ وجه رقابتی نبوده است، حداقل در تهران.

     

    -آیا همین شرکت در انتخاباتی که رقابتی نبوده بر اصل بازسازی و نوسازی رابطه حاکمیت و ملت ضربه نمی زند؟

     

    درباره این مساله در درون حزب هم اختلاف نظر وجود دارد و دوستانی بودند در حزب که معتقد بودند ما به هیچ وجه بعد از ردصلاحیت های گسترده نباید در انتخابات شرکت کنیم چون حضور در انتخابات باعث دلسردی بیشتر مردم می شود و قطع ارتباط ما را با مردم ممکن است پیش بیاورد. اما به هر حال گفتم که چون بحث ائتلاف برای ما اهمیت بیشتری داشت، مجبور شدیم در انتخابات شرکت کنیم.

     

    -آیا این به صرفه است که بخشی از نیروهای اصلاح طلب به اسم نگهداری ائتلاف یا تشکیل یک ائتلاف، اینگونه به رابطه خودشان با مردم یا به اعتماد مردم صدمه بزنند؟

     

    امروز بعد از انتخابات، تقریباً همه ما می گوییم نه. نظر شخصی مرا بخواهید که در درون حزب هم قبلاً این را مطرح کرده ام، باز می گویم نه. اما جمعی دوستان در حزب به این نتیجه رسیدند و ما هم به عنوان نیروی تشکیلاتی از این نظر پیروی کردیم.

     

    -که می صرفد؟ آیا با همین اعتماد صدمه دیده می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟

     

    حال اگر بحث انتخابات ریاست جمهوری است، من دیدگاه دیگری دارم. معتقدم که- یعنی یکی از پیشنهاداتم به حزب این بوده که- ما ضرورتاً سیاست ورزی را به معنای شرکت در انتخابات نبینیم و یک بازنگری در بحث هایمان نسبت به چگونگی سیاست ورزی و چگونگی حضور در انتخابات داشته باشیم. به نظر من اگر قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس باشد، حتی با یک ردصلاحیت غیرقانونی، نباید در انتخابات شرکت کنیم.

     

    -قطعاً همین گونه خواهد بود، یعنی همین الان روندی که ما داریم می بینیم، اگرچه هنوز تصمیمات علنی نشده و اعلام نشده است، ولی از مشکلات جریان اصلاح طلب برای معرفی کاندیداها عبور از فیلتر ردصلاحیت است. با این اوصاف می خواهید چه بکنید؟

     

    پیشنهاد من تغییر استراتژی حزبمان است.

     

    -می شود در مورد این تغییر استراتژی بیشتر صحبت کنید؟

     

    قبلاً هم گفتم. بازگشت به جامعه، نهادسازی در درون جامعه و شروع به حرکت مجدد از پایین برای رسیدن به بالا. به نظر من اینگونه ردصلاحیت ها دروازه های حضور در قدرت را به روی اصلاح طلبان بسته است بنابراین ضرورتی ندارد اصلاح طلبان التماس کنند که به قدرت برسند. باید به درون جامعه برگردند و مجدداً زیرساخت های خودشان را اصلاح کنند.

     

    -چه موانعی سر راه بازگشت به جامعه است؟

     

    یک؛ اراده.

     

    -یعنی اراده یی در وجود اصلاح طلبان نیست که از قدرت دل بکنند و به درون جامعه برگردند؟

     

    یکی از موانع ما غیرسیاسی شدن جامعه است. یعنی جامعه به شدت گرفتار مسائل معیشتی اش شده که بحق هم است. بنابراین وارد مسائل سیاسی جامعه نمی شود و وارد شدن در این مورد سخت است. اما باید شیوه های دیگری را در پیش گرفت که احزابی هم در دنیا این شیوه ها را در پیش گرفته اند. مثل احزاب اسلامگرای ترکیه. ما باید برگردیم و از پایین شروع کنیم.

     

    -به نظر شما این می تواند فرصت را به اصلاح طلبان بدهد که بتوانند راهی برای ورود به قدرت پیدا کنند؟

     

    الان ورود به قدرت هیچ فایده یی برای اصلاح طلبان ندارد.

     

    -واقعاً ندارد؟

     

    حالا من بعداً که جواب سوال خانم صادق پور را می دهم، مشخصاً می گویم که به نظر من الان ورود به قدرت برای اصلاح طلبان هیچ فایده یی ندارد.

     

    -چرا فایده ندارد؟

     

    برای اینکه کاری نمی شود انجام داد. با تفکر اصلاح طلبی در چارچوب این ساختار روابطی که به وجود آمده، امکان فعالیت نیست.

     

    - یعنی به پایان سیاست ورزی رسیده اید؟

     

    به نظر من سیاست ورزی به معنای تلاش برای ورود به قدرت از طریق مکانیسم انتخابات به پایانش رسیده است.

     

    - آلترناتیوش چیست؟

     

    برگشت به جامعه. ما دیگر به فکر کار انقلابی نیستیم. به فکر کار مدنی با جامعه هستیم. باید هم به این مسیر بیفتیم و در این جهت کار کنیم.

     

    - آنچه شما پیشنهاد می کنید، در واقع فعلاً یک پیشنهاد است و هنوز به عنوان راهبرد حزب اعلام نشده است. آیا بعد از 11 سال از دوم خرداد، فکر نمی کنید سیاست ورزی های جریانی به نام اصلاح طلب نتیجه بخش نبوده و ما هنوز با همان مکانیسم های قدیمی در حال تصمیم گیری برای یک تغییر اساسی در جامعه هستیم؟

     

    در مورد اینکه گزینه اصلاح طلبی به بن بست رسیده است، زمانی است که گزینه دیگری را هم روی میز داریم. باز هم به رغم صحبت های قبلی ام تاکید می کنم که در جامعه ایرانی برای تغییر وضعیت موجود هیچ گزینه یی غیر از اصلاح طلبی وجود ندارد یعنی گزینه ها محدود است. شما یا باید بگویید که به انفعال می رسیم یا به انقلابیگری روی می آوریم یا می رویم نوکر خارجی می شویم برای تغییر. این سه تا را فکر نمی کنم جامعه ایرانی بپذیرد مضاف بر این شرایط برای هیچ کدام از این گزینه مهیا نیست. بنابراین ما راهی جز اصلاح طلبی نداریم. حال اگر ساختار پذیرفت که با تفکر اصلاح طلبی کشور به جلو برود، ما حضور در قدرت را دوباره امتحان می کنیم که به نظر من نمی پذیرند. بنابراین باید برگردیم و رابطه مان را با مردم تصحیح کنیم. الان رابطه ما با مردم قطع شده است، آن هم نه به طور خود به خود و اتوماتیک. این رابطه را اقتدارگرایان قطع کردند. مسیر قطع آن هم دو مسیر بود. یکی تخریب و یکی فریب که ما در مقابل تخریب، ابزاری برای مقابله نداریم. ولی برای فریب چون واقعیت های جریانی که به دنبال فریب مردم بود، امروزه روشن شده، فکر می کنم می توانیم برگردیم و ارتباطمان را دوباره با مردم بازسازی کنیم.

     

    - سوال اصلی من این بود که مکانیسم ها برای رسیدن به نامزد اجماعی همان مکانیسم 11 سال پیش است که دوباره 5 نفر بنشینند، از آقای خاتمی خواهش کنند و به قول آقای نبوی ایشان هم از پیشنهاد استنکاف نکند، نه اینکه استقبال کند. به نظر شما این بحران سیاست ورزی شما نیست؟

     

    من خیلی صریح بگویم. قبلاً هم گفته ام. کشتی اداره کشور را آنچنان به گل نشانده اند که درآوردن آن کار یکی، دو نفر نیست و بسیار سخت است که امروز شما بتوانید کسی را راضی کنید که بیاید و مسوولیت اداره کشور را بپذیرد.

     

    - اما آقای عارف که اعلام آمادگی کرد؟

     

    حالا به هر حال من می گویم که بسیار سخت است و این را هم می گویم که تنها کسانی می توانند آینده ایران را از همین امروز تصحیح کنند که صادقانه به مردم بگویند مشکلات چیست و راهبردهای درازمدت شان کدام است. چون ما برای حل مشکلات مردم اصلاً راهکار کوتاه مدت نداریم.

     

    - ما نداریم یا وجود ندارد؟

     

    وجود خارجی ندارد، مگر معتقد به معجزه باشید.

     

    - یعنی حتی ما الان می توانیم بگوییم که به فرض محال اصلاح طلبان اگر فردا سر آقای خاتمی به توافق رسیدند و قصد داشتند در انتخابات شرکت کنند، حتماً اینها را به مردم اعلام می کنند؟

     

    من معتقدم هر کس که می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید به مردم بگوید اتفاقی که در دو، سه سال گذشته افتاده است، 20 سال زمان نیاز دارد تا برگردد به قبلش یعنی به سال 1384. تازه سال 1384 هم به هیچ وجه مطلوب مردم ایران نبوده است. یعنی 20 سال دیگر نیاز است که برگردد به قبلش. آن هم نه با کار فردی، بلکه کار جمعی و برنامه دار هماهنگ.

     

    - هماهنگ با همه ارکان نظام؟

     

    حداقل هماهنگ در درون کابینه. یعنی یک سیستم هماهنگ باید بیاید که بتواند این کار را بکند و باید از امروز حمایت سایر ارکان نظام تضمین شود.

     

    - تکلیف سازمان ها با این چشم اندازی که شما برایشان ترسیم می کنید، چیست؟

     

    اینکه برویم با مردم صادقانه صحبت کنیم و به آنها بگوییم این مشکلات یکی، دو روزه قابل حل نیست. مهم ترین تکلیف امروز ما این است که واقعیت ها را صریح تر با مردم در میان بگذاریم و همه مسببان وضعیت کنونی را به مردم معرفی کنیم. شما می بینید دوستان خوش فکری مثل آقای دکتر افروغ فریب این جریان را خوردند، چه برسد به مردم عادی.

     

    - شما معتقدید آقای دکتر افروغ فریب خورد؟

     

    نمی دانم آیا این لفظ را می توان در مصاحبه گفت یا نه. ولی واقعاً معتقدم که فریب خورد. یعنی سرابی برای اینها نمایش دادند که آن سراب قابل تحقق نبود. اصلاً سراب که وجود خارجی ندارد و یک فریب است.

     

    - آقای دکتر، یکی از دغدغه هایی که امروز در محافل مطرح می شود، این است که نامزدی به عرصه وارد شود که بتواند از پس آقای احمدی نژاد بربیاید؟

     

    من فکر می کنم اصلاً نباید نگران این مساله باشیم.

     

    - چرا؟

     

    چون آقای احمدی نژاد با عملکرد خود، پایان دوران خودش را اعلام کرده است. در هر شرایطی شما هر کسی را جلوی آقای احمدی نژاد بگذارید مردم به آن نفر بعدی رای می دهند. اصلاً در این مساله شک نکنید. یعنی من دو سال پیش این را پیش بینی کردم و الان هم اعتمادم بیشتر است که همین امروز اگر انتخابات برگزار شود، به رغم همه پول خرج کردن هایی که انجام شده، هر کس دیگری در مقابل آقای احمدی نژاد باشد، رای می آورد.بنابراین نگرانی من این نیست و اساساً معتقدم آقای احمدی نژاد رئیس جمهور یک دوره یی بوده است. از قبل هم اعلام کردم، الان هم اعلام می کنم.

     

    - تغییراتی که در وزارت کشور رخ داده برای پیشگیری از حادثه تک دوره یی بودن رئیس جمهور است؟

     

    اینها اصلاً مهم نیست. شما هر کس را در مقابل آقای احمدی نژاد بگذارید، رای می آورد.

     

    - اصلاح طلبان با این فرض می خواهند برای شرکت در انتخابات تصمیم بگیرند؟

     

    من نمی دانم. من پیشنهادم به اصلاح طلبان این است که فقط در انتخاباتی که آزادی کامل برای تمام شهروندان ایرانی فراهم باشد، شرکت کنند.

     

    - اکنون هم پارامتر آزادی وجود ندارد زیرا جریانی که شما به آن تعلق خاطر دارید از داشتن یک رسانه ... محروم است که با هوادارانش ارتباط بگیرد.

     

    من نظر شخصی ام را گفتم. من در درون حزبم نظراتم را گفتم ولی چون به نظر اکثریت احترام می گذارم، در مسائلی با اکثریت حزب کنار آمدم و تبعیت کردم، اما نظر شخصی من این است که در هر انتخاباتی که حتی یک ردصلاحیت غیرقانونی از هر کسی انجام شود، نباید شرکت کرد.

     

    - به نظر شما انجام می شود؟

     

    باید به جهتی برویم که انجام دهیم.

     

    - نه، ردصلاحیت غیرقانونی انجام می شود؟

     

    روند گذشته نشان می دهد که انجام می شود.

     

    - آقای دکتر، برای کار اجتماعی و بازگشت به جامعه به طور مشخص برنامه دارید یا فقط به عنوان یک ایده آن را مطرح می کنید و بعد از اینکه آن ایده مورد پذیرش قرار گرفت، برنامه ریزی می کنید؟

     

    ایده یی که باید حتماً عملیاتی شود و باید از پایین جامعه شروع شود. نهادهای مختلفی وجود دارد که باید به سراغ آنها رفت و از آن طریق شروع کرد. مهم ترین مشکل در جامعه امروز ما عدم اعتماد مردم به سیاستمداران است. فرق نمی کند، سیاستمداران اصلاح طلب یا اصولگرا.

     

    - به سیاستمدار اعتماد ندارند؟

     

    به سیاستمدار اعتماد ندارند. بنابراین اولین کار این است که اعتماد اجتماعی را برگردانیم.

     

    - فکر می کنید چگونه می توانید این اعتماد را بازسازی کنید؟

     

    باید از نهاد بسیار کوچک اجتماعی شروع کرد. کارهای اجتماعی عام المنفعه که نتیجه آن برای مردم ملموس باشد را باید شروع کرد تا اعتماد مردم به ما برگردد.

     

    - سیاست ورزی اجتماع محور عنوان شده، درست است؟

     

    سیاستمداری مدنی اجتماع محور. نمی دانم اجتماع محور اصطلاح خوبی است یا نه.

     

    منبع:اعتماد 



    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 9:51 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 47
    بازدید دیروز: 172
    کل بازدید :112757

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©