سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زنده کننده جان و روشنی بخش خرد و کشنده نادانی است . [امام علی علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست:یک متخصص تغذیه با بیان این که برخی از مواد طعم دهنده غذایی مانند زعفران، گل رنگ و دارچین دارای ارزش تغذیه ای (ویتامین ها و عناصر معدنی) هستند، هشدار داد: مصرف بی رویه ادویه جات علاوه بر مسمومیت زا بودن، باعث ایجاد وابستگی زیاد به مصرف ادویه، پرخوری و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود. دکتر سیدعلی کشاورزعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بهتر است خانواده ها از همان ابتدای کودکی، ذائقه فرزند خود را به غذای شور و پرادویه عادت ندهند، تا کودکان آنها در آینده با مشکلات عدیده روبرو نشوند.

    وی گفت: مصرف نمک به میزان زیاد در درازمدت منجر به افزایش فشار خون می شود. به علاوه، به افراد با فشار خون بالا توصیه می شود در طبخ غذا از نمک استفاده نکنند چون حداقل نمک مورد نیاز بدن، در خود مواد غذایی وجود دارد.

    دکتر کشاورز در ادامه افزود: در افراد با فعالیت بدنی بالا و عرق زیاد، خصوصاً در هوای گرم تابستان، نیاز به نمک افزایش می یابد و در ورزشکاران به 3-2 برابر افراد عادی، می رسد که بایستی از طریق مصرف به اندازه این مواد تامین شود.
     

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/14::: ساعت 10:37 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: یک استاد فقه و حقوق با اشاره به اینکه خواسته شارع مقدس ازدواج دائم است، گفت: ازدواج موقت حکم ثانوی است و برای مواقع ضروری به کار می‌رود.

    فاطمه میر شمس در گفتگو با فارس با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با ازدواج و بالارفتن سن ازدواج ،‌افزایش طلاق،ناسازگاری‌های زن‌ و شوهر‌ها و وضعیت نامناسب رابطه دختر و پسر ، وجود دارد ، گفت : این مشکلات جامعه و خانواده‌ها را دچار تزلزل و اضطراب کرده است.
    این استاد فقه و حقوق ادامه داد: با توجه به مطرح شدن ازدواج موقت و تصور گروهی از مسئولین و کارشناسان مبنی بر توهین به زن، با توجه به اینکه ازدواج موقت از احکام پیشرفته اسلام است، ‌می‌تواند به صورت آزمایشی در قالب نامزدی عنوان شود.
    وی تأکید کرد: باید رفت‌ و آمد‌های دختر و پسرها زیر نظر خانواده‌ها باشد و لازم است خط قرمزها برای هر دو طرف به وسیله شروط ضمن عقد مشخص شود. البته ادامه بکر دختر نیز باید به طور ضمنی (شرط ضمن عقد) قید شود. به دخترها نیز آموزش لازم داده شود.
    عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: با واقعیت‌های اجتماع باید برخورد صحیح کنیم تا بتوانیم رابطه بین دختر و پسر را مشروع و در چارچوب احکام شرعی شکل دهیم.
    به اعتقاد میرشمس ازدواج موقت امر ناپسندی نیست ، ولی در رابطه با مردان متأهل سودجو مسلماً‌ امری ناپسند و ناشایست است و رسانه‌ها باید این موضوع را آموزش دهند و در سطح جامعه فرهنگ سازی شود.
    وی در مورد ارتباط دختر و پسر و ازدواج موقت گفت: دخترها و پسرها برای شناخت همدیگر در حدی که بتوانند بدون اضطراب و با اطلاع خانواده خود با یکدیگر ایجاد ارتباط کنند کافی است و خوشبختانه دختران اجازه نمی‌دهند که از آنها سوء استفاده شود.
    وی تأکید کرد: باید در این رابطه آموزش وسیعی به خانواده‌ها و دختران و پسران داده شود.
    عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به صحبتهای شهید مطهری گفت: ازدواج موقت تنها برای زن و مردی است که امکان ازدواج دائم را ندارند و نباید از این حکم سوء استفاده شود و قانون باید راه‌های سوء استفاده از این موضوع را مسدود کند.
    این استاد فقه‌ و حقوق گفت: فلسفه تشریع ازدواج موقت نشان می‌دهد که این مسئله برای این نیست که مردان هر زنی را که مورد نظرشان باشد به عقد خود درآورند، بلکه با دقت نظر در سیره عملی مسلمانان صدر اسلام، روایات و پرسش‌ و پاسخ‌های معصومین می‌توان گفت شارع مقدس ازدواج موقت را برای پاکدامنی و دوری جامعه مسلمانان از فساد و فحشا در حال ضرورت، تشریع کرده است. برای افرادی که امکان تشکیل خانواده را ندارند یا در مسافرت‌های طولانی به سر می‌برند به دلیل اینکه نمی‌خواهد این دسته از افراد از لحاظ غریزه جنسی تحت فشار قرار گیرند، ازدواج موقت را مطرح می‌کند.
    وی ادامه داد: با توجه به مضمون روایات و مذاق شریعت،‌ ازدواج موقت برای مواقع ضروری و جلوگیری از روابط نامشروع است و از این رو ائمه اطهار اصحاب را به شدت از ادواج موقت نهی کردند این موضوع به گونه‌ای است که شائبه حرمت بوجود می‌ِآید. ( به این معنی که این مسئله حرام به نظر می رسد و یا احساس می شود که کراهت دارد.)
    میر شمس اظهار داشت : برخی از فقها معتقدند، ازدواج موقت حکم ثانوی است و فقط برای موارد ضروری است و خواسته شارع مقدس ازدواج دائم است اما با توجه به شرایط کنونی جامعه و روابط دختر و پسرها چاره‌ای نداریم جز اینکه حکم ازدواج موقت را زنده کنیم تا بتوانیم وضعیت موجود را سامان بخشیم.
    عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: با توجه به مشکلات جوانان و وجود این موضوع در جامعه، باید نسبت به افزایش آگاهی و اطلاعات مردم اقدام کنیم.

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/14::: ساعت 10:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: شبکه تلویزیونی الجزیره در برنامه لقاء الیوم (دیدار امروز) مصاحبه اختصاصی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را پخش کرد.
     

    غسان بن جدو ، رئیس دفتر شبکه الجزیره در بیروت ، از متکی پرسید: آیا آنچه را که در لبنان روی داده است رضایت بخش می دانید؟ .

    پاسخ های متکی : آنچه که مهم است این است که آیا راه حلی وجود دارد که لبنانی ها را راضی کند یا خیر ، اگر لبنانی ها از این راه حل راضی و خوشحال هستند ما هم خوشحالیم.

    ما معتقدیم که توافق دوحه حاصل تدبیری حکیمانه از سوی همه جریان های سیاسی در لبنان با توجه به واقعیت ها و شرایط برای حفظ وحدت ملی در لبنان و گامی به جلو بود بنابراین ما از این توافق راضی هستیم.

    غسان بن جدو سوال کرد شما از لبنان چه چیزی می خواهید ؟.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران : ما از لبنان خواسته خاصی نداریم آنچه که آرزو می کنیم ثبات ، آرامش و پیشرفت لبنان است ، لبنان در موقعیت جغرافیایی مهمی قرار دارد لبنان بخشی از قلب جهان اسلام است و بر این اساس ما آنچه برای لبنان می خواهیم ثبات ، عزت ، سربلندی ، وحدت ملی ، گام برداشتن در مسیر توسعه و پیشرفت و حراست از استقلال و تمامیت ارضی این کشور است.

    متکی درباره ادعای برخی طرفها مبنی بر دخالت ایران در امور برخی از کشورهای عربی نیز گفت : ما جدای از کشورهای عربی نیستیم هیچ کشور غیر عربی به اندازه ایران همسایه عرب ندارد ما قرن ها در کنار برادران عرب زندگی می کنیم ما منافع مشترک و نگرانی های مشترک داریم ما در مجموعه جهان اسلام قرار داریم البته من تایید می کنم که بخش مهمی از بحران ها و مشکلاتی که امروز در منطقه وجود دارد در حوزه عربی است امروز مسائل عراق ، لبنان که مساله آن حل شد و فلسطین هم جهان عرب و هم جهان اسلام و امت اسلامی و همه ملتهای آزاده جهان را متاثر می کند.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلام ایران ادامه داد ، ما معتقدیم در جهان عرب و اسلام ظرفیت های لازم برای مدیریت این بحران ها و حل منطقی آنها وجود دارد و معتقدیم که در عراق با مساعدت و همکاری کشورهای منطقه در قالب کشورهای عربی و در قالب همسایگان که شامل کشورهای عربی و غیر عربی است می توان با توصیه های درست و گام های سازنده به حل بحران عراق و تصحیح سیاست های غلط اشغالگران و نیروهای خارجی در عراق کمک کرد.

    متکی خاطرنشان کرد : چگونه ما و کشورها و ملت های عربی که کشته شدن صدها هزار نفر را در عراق شاهد هستیم متاثر نباشیم اگر مردم عراق به واسطه دیکتاتوری صدام و مردم ایران به واسطه جنگ تحمیلی و مردم کویت به علت اشغال این کشور از سقوط صدام خوشحال شدند فکر نمی کردند که این خوشحالی با کشته شدن صدها هزار نفر از مردم عراق همراه خواهد بود.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : ما بسیار خوشحال می شویم که واقعا کشورهای عربی خودشان برای حل این مشکلات تدبیر و مدیریت کنند ما در همین بحث لبنان سعی کردیم با همه طرفها در منطقه ضمن خودداری از دخالت در امور لبنان و پرهیز از تصمیم گرفتن به جای مردم لبنان مشورت های خود را برای نزدیکی گروههای مختلف لبنانی انجام دهیم و تماس هایی که در دو سال گذشته با عربستان ، قطر ، عمان ، دیگر کشورهای مختلف عربی و عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب انجام دادیم بر این اساس خیلی شفاف و روشن استوار بود و اگر کشورهای عربی خودشان در حل این مشکلات تدبیر کنند ما حمایت می کنیم و آمادگی داریم برای حل این مشکلات با آنها مشارکت داشته باشیم.

    رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در بیروت باردیگر در ادامه مصاحبه اختصاصی با  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پرسید برخی می گویند که شما در امور کشورهای عربی دخالت می کنید و همانطور که گفتم شما به طور مستقیم از حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین و به طور کلی جنبش های مقاومت حتی در عراق حمایت می کنید و از یک طرف از دولت نوری المالکی حمایت می کنید و از طرف دیگر از کسانی که با نیروهای امریکایی می جنگند حمایت می کنید و به گونه ای دخالت می کنید که ممکن است حتی برخی به آن به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی عربی بنگرند.

    متکی در این باره گفت : من تصور نمی کنم چنین تلقی در منطقه وجود داشته باشد و ایران قصد دارد با همه کشورهای عربی رابطه خوبی داشته باشد ایران قصد دارد با مصر روابط خوبی داشته باشد ایران قصد دارد با اتحادیه عرب گفتگوهای سازنده جدیدی را آغاز کند و گفتگوهای ایران و عرب فصل جدیدی از این همکاری ها است و ایران قصد دارد با شورای همکاری خلیج فارس فصل جدیدی از همکاریهای سیاسی و اقتصادی را آغاز کند و ایران طرح هایی برای امنیت منطقه ای ارائه می کند.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد ، من دو سال پیش در دوران جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان به بیروت رفتم و با همه طرفهای لبنانی و همه جریان های سیاسی دیدار کردم امروز در تعیین رئیس جمهور جدید لبنان دعوت شدم و به لبنان آمدم و امروز هم که پس از دو سال به لبنان آمدم تقریبا همه جریان های لبنانی برای گفتگو در برنامه دیدارمن قرار دارند آقای سعد حریری ، آقای نبیه بری ، آقای سنیوره بنابراین عملکرد ما خلاف این تلقی را که ایران در لبنان از یک جریان خاصی حمایت می کند ، نشان می دهد.

    وی خاطر نشان کرد : ما در عراق با همه جریان های درون حاکمیت قانونی عراق ارتباط داریم ما بهترین روابط را با کردها ، دولت آقای مالکی ، مشهدانی و مجلس و اهل سنت در عراق داریم ما با همه کسانی که در چارچوب حکومت و دولت عراق تلاش می کنند ارتباط و همکاری و دیدار داریم و حمایت می کنیم .

    متکی ادامه داد‌، ما در عراق از روند سیاسی در پنج سال گذشته و از روند دولت سازی حمایت کردیم و این ها مواضع خیلی شفاف و آشکاری محسوب می شوند اگر دیگران در سیاست های متضاد خود با عراق دچار شکست شدند اگر امریکایی ها در اعمال سیاست های نادرست خود در عراق شکست خوردند نباید درپی مقصر و افراد دیگری باشند سیاست های ما در منطقه کاملا شفاف است.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت : ما در فلسطین از وحدت و انسجام همه گروه های فلسطینی حمایت می کنیم دیروز (روز قبل از مصاحبه) من با آقای سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان و آقای شیخ حمد وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر دیدار داشتم یکی از موضوعات مشترکی که با این دو مقام سعودی و قطری مورد بررسی قرار دادیم بحث فلسطین بود و یکی از بحث های ما راههای نزدیکی حماس و فتح بود بنابراین ما در فلسطین از همه فلسطینی ها حمایت می کنیم.

    رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در بیروت باردیگر تکرار کرد به شما اینگونه نگریسته می شود که به طور مستقیم از جنبش حماس حمایت می کنید و گویا شما در بحران کنونی بین طرفها در صحنه فلسطین از یک طرف علیه طرف دیگر حمایت می کنید که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد :

    ما 30 سال است که از مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حمایت معنوی می کنیم و به این سیاست ادامه خواهیم داد اگر واضح تر می خواهید عرض می کنم که ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم ما راه دموکراتیک برای حل مساله فلسطین را برگزاری رفراندوم ساکنان اصلی این سرزمین می دانیم این ها مواضع روشنی هستند و ما از مقاومت و وحدت گروههای فلسطینی و وحدت فتح و حماس حمایت می کنیم ما باید غرب را در برخورد دوگانه ای که با صحنه فلسطین دارد به مناقشه بکشیم در یک انتخابات آزاد مردم دولت خود را انتخاب کردند شعارهای حماس برای مردم فلسطین روشن بود اما با وجود این به حماس رای دادند بنابراین موضع ما در فلسطین روشن است و از وحدت جریان های فلسطینی حمایت می کنیم و اکنون نیز با طرفهای مختلف عربی رایزنی می کنیم.

    متکی ادامه داد، ما از ابتدای تشکیل جلسات در دوحه و پیش از آن با آقای شیخ حمد نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در تماس بودیم و با یکدیگر رایزنی داشتیم و زمانی که اجلاس برگزار شد دو روز اول دو روز نسبتا سختی در گفتگوها و مذاکرات بود تا زمانی که همه رهبران به فضای جدی مذاکرات بپیوندند ما در یک مرحله در تماسی که با دوستان خود در قطر داشتیم دوستان خود را ترغیب کردیم که باید این جلسات ادامه پیدا کند و خوشبختانه در آن دو روزی که با توصیه ما و برخی از دوستان دیگر این روند ادامه پیدا کرد به نتیجه ای که امروز همه مردم لبنان خوشحال هستند رسیدیم.

    رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در بیروت در ادامه مصاحبه اختصاصی با متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پرسید آیا مذاکرات بین اسرائیل و سوریه شما را آزرده خاطر می کند؟.

    متکی در پاسخ گفت : در مورد مساله قبلی این موضوع را اضافه می کنم که در طول این مدت ما چندین مورد با مقامات قطری در تماس مستمر بودیم برای اینکه این توافق نهایی شود بنابراین جمهوری اسلامی ایران همواره بخشی از راه حل مشکلات و بحران های منطقه بوده است نه بخشی از مشکل منطقه.

    وی افزود : ما جولان را متعلق به سوریه و شبعا را سرزمین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی و غزه و کرانه باختری و همه سرزمین فلسطین را اشغالی توسط رژیم صهیونیستی می دانیم و رژیم صهیونیستی ناگزیر از تخلیه اراضی اشغالی است یعنی سراسر فلسطین.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : امروز در اصطلاح فارسی می گویند رژیم صهیونیستی برای فرار از مرگ به تب راضی می شود، در طول 60 سال موجودیت غیرقانونی و جعلی این رژیم در منطقه هرگز به این حد ضعیف نبوده است و در واقع امروز رژیم صهیونیستی برای فرار از یک نگرانی عمده تر که کل این رژیم را در برگرفته است زمزمه پس دادن جولان و شبعا را سرمی دهد و بحث غزه و کرانه باختری را (مطرح) می کند بنابراین ما بر بازگشت جولان به سوریه تاکید داریم و این حق دولت و ملت سوریه است که بدون هیچ امتیازی سرزمین خود را پس بگیرد و ما ، کل امت عربی و کل جهان اسلام از این حق سوریه دفاع می کنیم و در همه قطعنامه های کنفرانس اسلامی و در همه قطعنامه های جنبش عدم تعهد از حق سوریه در بازپس گیری سرزمین خود یعنی جولان حمایت شده بنابراین این یک خواست قطعی است و رژیم صهیونیستی تاکنون به این خواسته عمل نکرده است.
     

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/14::: ساعت 10:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ایران اکونومیست: امام راحل   می گفتند: «قرار نیست مردم انقلاب کنند تحویل یک عده بدهند و خودشان کنار بروند باید به وضع مردم رسیدگی شود و اجازه ندهیم مردم سختی بکشند.مردم باید همیشه از انقلاب انتفاع مادی و معنوی ببرند کمااینکه مردم الان نیز انتظار دارندخلاصه این که حضرت امام نسبت به وضعیت زندگی مردم و گرانی کالاها بسیار حساس بودند
    به گزارش ایران اکونومیست گفتگوی سرمایه با دکتر حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی دولت  میرحسین موسوی از پی میآید

    آقای دکتر اگر اجازه بدهید بحث را با این سوال آغاز کنیم که حسن عابدی جعفری از چه زمانی به موج انقلاب پیوست؟

    اولین بارقه ای که از نهضت حضرت امام به یاد دارم قیام 15 خرداد بود که من یک نوجوان 15- 14 ساله بیش نبودم. بزرگترهای ما مطالبی از ورامین نقل می کردند که چه اتفاقاتی در پل بهار آباد و دیگر جاها افتاد.

    +یعنی شما اهل ورامین هستید؟

    بله، البته آن مطالب در حد شنیده ها و مطالبی بود که از دیگران منتقل می شد. در دوران دانشجویی آشنایی بیشتر شد به خصوص در خارج از کشور و آمریکا که برای تحصیل حضور داشتیم. اعلامیه های امام( ره ) به صورت مرتب به آنجا می رسید، تکثیر می شد و در اختیار همه قرار می گرفت.

    +شما در این تشکیلات فعال بودید؟

    من در حد خودم در شهر محل زندگی ام فعال بودم.

    +در کدام شهر بودید؟

    من در تگزاس و عضو انجمن اسلامی شعبه تگزاس بودم که جزء شعبه های قوی انجمن اسلامی آمریکا بود.

    +از هم دوره ای های خود چهره های شاخصی را به یاد دارید؟

    بله دکتر سنجابی که الان در دانشگاه مالک اشتر تدریس می کند و دکتر ریاضی که در دانشگاه تهران مشغول تدریس هستند و عزیزان بسیاری که اسمشان را به خاطر ندارم.

    آنجا در قالب همایش ها و سمینارها بحث هایی صورت می گرفت تا اینکه در دوره آخر تحصیل زمانی که من پروپوزال پایان نامه دکترای خود را تهیه می کردم حضرت امام به پاریس تشریف بردند ما هم که اشتیاق پیدا کرده بودیم با چند نفر از دوستان به پاریس حرکت کردیم و خدمت ایشان رسیدیم و دو ماه خدمت ایشان بودیم.

    آن دو ماه، سرنوشت ساز بود و بسیاری از مطالب انقلاب به صورت خیلی فشرده در آنجا رقم می خورد. بعضاً بازتاب هایش در خود انقلاب نمودار شد.

    کسانی چون آقای بنی صدر، قطب زاده، دکتر یزدی و از این طرف هم روحانیونی که از نجف با حضرت امام آمده بودند مثل شهید شیخ محمد منتظری و آقای محتشمی پور، ترکیبی را درست کرده بودند که هم به لحاظ حوزوی و هم دانشگاهی جمعی کامل در اختیار امام بود. موقع انتقال به ایران هم ماجراهای مختلفی اتفاق افتاد که بسیاری از آنها نقل شده است من فقط یکی از آنها را یادآوری می کنم.

    شبی که امام می خواستند به ایران حرکت کنند همه کسانی را که در دفتر کار می کردند جمع کرده و اشاره فرمودند: «ان شاءاله زحمات شما ماجور درگاه الهی باشد.» از همه تشکر کردند و فرمودند: «سفری که به ایران می رویم بسیار پرمخاطره است لذا از اینجا به بعد هیچ تکلیفی بر شما نیست و لازم نیست همراه من بیایید.» در آن لحظه غوغایی بر پا شد، نقطه مشترک زبان حال همه دوستان این بود که ما تا آخرین نفس هستیم و همین طور هم بود، تا جایی که هواپیما جا داشت دوستان با امام به ایران آمدند و بقیه کسانی که در هواپیما نگنجیدند با هواپیمای بعدی به سمت ایران حرکت کردند.

    بسیاری از کسانی که در انقلاب سهم داشتند در پاریس بودند. چه سهم مثبت و چه سهم منفی؛ شبیه دوستانی که قبلاً اسامی آنها را آوردم.

    +شما چه کردید برای اتمام پایان نامه به آمریکا برگشتید، یا اینکه شما هم به ایران آمدید؟

    نه، بلیت آن هواپیمایی را که به ایران حرکت کرد ما تهیه کردیم، همه را راهی کردیم و خودمان که آمدیم سوار شویم امنیت پرواز اجازه نداد، لذا بلافاصله با هواپیمای بعدی که به فاصله دو ساعت حرکت می کرد، به ایران آمدیم.

    ما که در فرودگاه پیاده شدیم امام بخش زیادی از راه تا بهشت زهرا را پیموده بودند، به این ترتیب ما هم به مجموعه انقلاب پیوستیم.

    +چه مسوولیتی را عهده دار شدید؟

    از قبل کمیته ای به نام استقبال از امام تشکیل شده بود و بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم عراقی دست اندرکار آن بودند و کارهای کمیته را انجام می دادند و برنامه ریزی هایی برای استقبال انجام داده بودند چرا که شرایط بسیار حساس بود.

    هر لحظه ممکن بود هواپیما را در هوا بزنند یا اینکه به محض نشستن در باند اقدامی کنند یا در مسیر اتفاقی بیفتد چرا که دولت در اختیار انقلابیون نبود و بختیار سر کار بود.

    تنها امکانی که پدید آمده بود این بود که بختیار اجازه فرود هواپیمای حضرت امام را داده بود، آن هم با این تصور که اگر امام بیاید و مردم ایشان را ببینند شوقی که نسبت به ایشان دارند، کاسته شده و از بین می رود.

    غافل از اینکه آمدن امام همانا و اوج گرفتن اشتیاق مردم همان.

    حضرت امام چند روز پس از حضور، دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و آقای مهندس بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین کردند، به این ترتیب دولت بختیار سریعاً سقوط کرد و عملاً جمهوری اسلامی با دولت موقت کار خود را شروع کرد. البته قبل از این هم تشکیلاتی به نام شورای انقلاب تشکیل شده بود و چندین نفر از بزرگان مسوول رتق و فتق امور بودند.

    +شما قبل از تصدی پست وزارت بازرگانی در چه بخشی مشغول بودید؟

    زمانی که ما به کمیته استقبال پیوستیم آنجا محل تجمع انقلابیون بود ومدتی امور اجرایی را انجام می دادیم. شورای انقلاب هم بحث ساماندهی فکری مجموعه را عهده دار بود.

    مدت زیادی طول نکشید که کمیته های انقلاب به صورت فعال عمل کردند و بعد از آن هم فکر تشکیل یک بازوی نظامی منسجم برای حفاظت و حراست از انقلاب مطرح شد و چند مرکزی که افراد انقلابی و ریشه دار به صورت خود جوش برای خود در پادگان ها بازوی نظامی درست کرده بودند، عمدتاً زندانی سیاسی بودند که با حرکت مردم آزاد شده بودند، قرار شد همه اینها به صورت یکپارچه دربیایند و عملاً تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلفیق این چند مرکز نظامی در پادگان ها به وجود آمد و مرکزش هم در نگارستان هشتم پاسداران بود.

    اولین مرکز فرماندهی سپاه در آنجا مستقر شد و حضرت امام نماینده ای تعیین کردند که بتواند این مجموعه را هدایت کند. اولین نماینده مرحوم لاهوتی بودند که از جانب امام معرفی شدند و این مجموعه های خرد در قالب سپاه تشکیل شد.

    در حقیقت از درون کمیته استقبال و کمیته های انقلاب این بازوی منسجم نظامی شکل گرفت.

    +شما هم به سپاه ملحق شده بودید؟

    بله ما هم جزء کسانی بودیم که به سپاه ملحق شدیم.

    +چطور با مهندس میرحسین موسوی ارتباط برقرار کردید و وزیر بازرگانی شدید؟

    ما تا سال 59 در سپاه مشغول فعالیت بودیم. در آن سال تعدادی از دوستان که در خارج با هم درس می خواندیم و در پاریس و بخش هایی از کمیته استقبال با هم بودیم به وزارت بازرگانی رفتند، از جمله شهید اسدالله زاده، شهید امین زاده و شهدای دیگری که در حادثه هفتم تیر به شهادت رسیدند.

    بعضی از دوستان ما هم که در انجمن اسلامی دانشگاه آمریکا فعال بودند در وزارت بازرگانی مشغول فعالیت شدند.

    من گاهی به این دوستان سر می زدم و به وزارت بازرگانی رفت وآمد داشتم. زیرا رشته خودم مدیریت بازرگانی بود بی علاقه به ارتباط با دوستان نبودم، تا اینکه زمان گذشت و به انتخاب وزیر بازرگانی در دوران شهیدرجایی رسیدیم.

    در دوران شهید رجایی در انتخاب برخی وزرا کشمکش جدی بین ایشان و بنی صدر به وجود آمد. در آن موقع وزرا باید به انتخاب نخست وزیر و تایید رئیس جمهور برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می رفتند بنابراین برای تایید به مشکل بر می خوردند.

    از آن جمله، بر سر انتخاب برخی وزرا و اعضای کابینه مشکلات جدی به وجود آمد. مثلاً رئیس کل بانک مرکزی، وزیر بازرگانی، وزیر خارجه و وزیر کشور جزء محل های مناقشه جدی بودند. چندین نفر را شهید رجایی معرفی کردند ولی بنی صدر نپذیرفت. به طور تلویحی تاکید داشت عناصری که می گوید وزیر شوند.

    از آن جمله، به چند تن از هم دوره ای های ما برای وزارت بازرگانی پیشنهاد شد. یکی از آنها بنده بودم که طبیعتاً مورد پذیرش بنی صدر قرار نگرفتم لذا ارتباط ما با شهید رجایی و وزارت بازرگانی برقرار ماند.

    در این میان، شهید رجایی مجبور شدند سرپرستی برای وزارت بازرگانی انتخاب کنند. آن روز ایشان شهید صادق اسلامی که در کارهای اداری و بازار فعال بوند و فعالیت هایی قبل از انقلاب داشتند را به عنوان سرپرست وزارت بازرگانی تعیین کردند و دوستانی را هم برای همکاری با ایشان توصیه کردند.

    من هم جزء همان افراد بودم لذا از آقای اسلامی خواستم یک معاونت به من بدهد و بخشی از کارها را به عهده گرفتم و مشغول خدمت شدم.

    این گذشت و دوستان دیگری به وزارت انتخاب شدند. مثل کاظم پور اردبیلی که برای انتخاب ایشان بین شهید رجایی و بنی صدر برای تصدی وزارت بازرگانی توافق شد.

    در قضایای هفتم تیر، شش نفر از مدیران ارشد وزارت بازرگانی به شهادت رسیدند، از جمله شهید صادق اسلامی، اسدالله زاده، امین زاده و چند تن از مدیران ارشد، رئیس شرکت فرش، رئیس شهر و روستا شهید سرحدی، رئیس یکی از مراکز تهیه و توزیع کالا شهید پاکنژاد و تعداد دیگری از دوستانی که حضور داشتند مجروح شدند مثل کاظم پور اردبیلی، هدایت زاده، بنده و دوستان دیگری که در آن جلسه حضور داشتند. بحث اصلی آن جلسه مربوط به تورم، علل و راهکارها بود و بعد از جلسه قرار بود درباره بنی صدر که به یک مساله حاد تبدیل شده بود بحث شود.

    بعد از ماجرای هفتم تیر دوره آقای کاظم پور به پایان رسید و آقای عسگراولادی به عنوان وزیر بازرگانی روی کار آمدند و مدتی هم به عنوان وزیر بازرگانی مشغول بودند.

    +شما با آقای عسگراولادی همکاری می کردید؟

    مدتی به عنوان معاون بازرگانی داخلی مشغول بودم تا اینکه معاونت طرح و برنامه ریزی ایجاد شد و بنده مدتی معاونت این بخش تازه تاسیس را در دست داشتم.

    پس از آن قضایای جنگ باعث شد من توفیق پیدا کنم در جبهه ها باشم لذا یک سال از وزارت بازرگانی جدا شده و به سپاه برگشتم.

    در سال 1362 مهندس موسوی و دوستان حزب جمهوری اسلامی بدون اینکه من در جریان باشم به این جمع بندی رسیده بودند که بنده را به عنوان رئیس بازرگانی معرفی کنند. در شهریور 62 پیشنهاد شد و مجلس هم رای اعتماد داد و از آن به بعد به عنوان وزیر بازرگانی به وزارتخانه برگشتم.

    +تا این مقطعی که توضیح دادید دیداری با امام داشتید؟

    در طول وزارت آقایان کاظم پور اردبیلی و عسگراولادی چندین بار ملاقات هایی با حضرت امام داشتیم و مطالب ایشان راهنمای مجموعه کارها بود.

    +حضور ذهن دارید چه مطالبی مطرح می شد؟

    عمده بحث ها حول سه محور دور می زد، یکی طرح این سوال جدی که آیا دولت می تواند بازرگانی خارجی را اداره کند یا نه؟ سوال دوم که مهم تر بود قیمت گذاری یا اجازه قیمت گذاری دولت بود یا سوالاتی از این دست که به شرایط اضطرار برمی گشت چرا که در آن شرایط کارخانجات و دستگاه ها از مدیران خالی شده بودند و دولت ناگزیر به انتخاب مدیر بود تا کشور از هم نپاشد.

    دولت ناگزیر بود برای حفاظت و حراست از ثروت های ملی، کارخانجات، اموال عمومی، بنیادها و نهادهایی که از زمان شاه باقی مانده بود نمایندگانی انتخاب کند که آنجا را اداره کنند.

    به این ترتیب حضور دولت در بخش های مختلف اضطراری لازم کفایی تلقی می شد و عدم انجامش از بین رفتن سرمایه های ملی و بیت المال بود.

    +ولی حضرت امام در یک سخنرانی فرمودند که دولت در اموری دخالت کند که مردم توانایی انجام آن را ندارند.

    بله، به تدریج که امور جلوتر رفت و دولت توانست به بخش های مختلف مسلط شود و اوضاع و احوال را در دست بگیرد. زیرا قبل از آن انقلابیون یا در زندان بودند یا در خارج از کشور و در اداره کشور سهمی نداشتند.

    من یک مثال از شهید رجایی می زنم تا شما آن مقطع را درک کنید. شهید رجایی نقل می کردند زمان قبل از انقلاب که در آموزش و پرورش معلم بودم مرتب بین خودمان و رژیم مطرح بود که می گفتیم یک مدرسه را به ما بسپارید تا ببینید آن را چگونه اداره می کنیم. به همین دلیل دوستان دبیرستانی به نام دبیرستان کمال درست کردند. مدرسه چگونه باید اداره شود.

    ایشان بعد از انقلاب می فرمودند: «ما در فکر اداره مدرسه بودیم که ما را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کردند و گفتند اداره کنید تا ببینیم چه می کنید. هنوز در این فکر بودیم که آموزش و پرورش را چگونه اداره کنیم که نخست وزیر شدیم، حالا بیا تمام وزارتخانه ها را اداره کن، درباره چگونگی اداره وزارتخانه ها بحث می کردیم که مارا به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند

    بنابراین سرعت پذیرش مسوولیت ها برای کسانی که قبل از انقلاب نقشی در اداره کشور نداشتند و در زمره اپوزیسیون و مخالفین بودند آنقدر زیاد و خلاها آنقدر شدید و نظر ها آنقدر متکثر بود که جز اداره دولتی راه دیگری نداشتیم.

    دوره شهید رجایی سپری شد و ایشان در حادثه نخست وزیری به شهادت رسیدند و آقای میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر و مقام معظم رهبری نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند. البته بازهم تنش ها و خلاء ها زیاد بود. مدیران ما تجربه کافی برای اداره کشور نداشتند و در واقع مدیر در حین انجام کار پرورش می یافت.

    بنده خود فارغ التحصیل رشته بازرگانی بودم اما قبلاً کار بازرگانی انجام نداده بودم. در دوره دولت موقت هم کسانی که تجربه رژیم گذشته را داشتند به کار گرفته شدند اما در مجموع این تجربه کمکی به پیشبرد انقلاب نکرد بلکه مانع شد گرایش های انقلابی رشد کند. بنابراین باید افرادی روی کار می آمدند که نسبت و ارتباطشان با رژیم گذشته کاملاً جدا، شفاف و متمایز بود.

    این کار باعث شد کسانی سرکار بیایند که به رژیم گذشته وابستگی نداشتند، بنابراین انقلاب همه چیز را از صفر شروع کرد.

    در بخش بازرگانی هم همینطور بود، تجربه وزیر اول بازرگانی که فرد صالح و مومنی بود و سابقه ارتباط با رژیم گذشته را داشت، جواب نداد.

    در مجموع دولت موقت نتوانست با رویکرد انقلاب حرکت کند و باید تغییری در آن مسیر ایجاد می شد.

    +آقای دکتر قبول دارید که در حوزه اقتصادی چهره هایی که در بازار فعال بودند بیش از شما دانشگاهیان تجربه و سابقه داشتند و می توانستند موفق تر باشند؟

    در مورد کسانی که در بازار بودند تجربه آقای عسگراولادی انجام شد، یک چهره معتمد بازار، معتمد امام و با سابقه انقلابی یک سال و نیم وزیر بازرگانی بود اما مشکل تیپ برادران بازار ولو انقلابی شان این بود که تجربه اداره حجره، تیمچه و بازار را داشتند نه اداره بازرگانی کشور را.

    بنابراین این گزینه را نظام انتخاب و اجرا کرد و به این نتیجه رسید که قابل دوام نیست. مشکلات متعددی مخصوصاً در مورد گندم پیش آمد که مجموعه امام و نظام به این نتیجه رسیدند که با عناصر دولت جابه جایی صورت گیرد.

    زمانی که ما وارد وزارت بازرگانی شدیم چند تجربه کوتاه مدت انجام شده بود. اولی دولت موقت، دومی سرپرستی شهید اسلامی، سومی تجربه آقای کاظم پور اردبیلی و چهارمی تجربه مدیریت بازار و آقای عسگراولادی بود.

    در زمان کار آقای عسگراولادی یکی از معاونان شان آقای خاموشی رئیس اتاق بازرگانی بود و معاون بازرگانی آقای شفیق که از برادران معتمد اصناف بود. مرحوم حاج سعید امانی از معتمدان بازار همکار ایشان بود. در آن دوره افرادی مثل ما هم کنار کار بودند.

    تفکر بازار نشان داد که جوابگوی نیازهای کشور نیست و حضرت امام موافقت کردند در وزارت بازرگانی تغییر ایجاد شود.

    اگر شما درمورد اصل 44 و خصوصی سازی حرف می زدید و ضرورت انجامش ایجاد می شد در آن شرایط سم مهلک برای کشور بود چرا که اصلاً اوضاع کشور دستتان نبود که اداره آن را به کس دیگری بدهید.

    +شما الزامات شرایط را از طریق نخست وزیری می فهمیدید یا با دفتر امام ارتباط داشتید، یا اینکه خودتان الزامات را تشخیص می دادید؟

    اولاً اینکه امام راحل اشراف کامل بر اوضاع کشور داشتند و تاکید ایشان حفظ و تثبیت انقلاب بود. همچنین بر رسیدگی به اوضاع مردم و محرومین اصرار داشتند و می گفتند: «قرار نیست مردم انقلاب کنند تحویل یک عده بدهند و خودشان کنار بروند باید به وضع مردم رسیدگی شود و اجازه ندهیم مردم سختی بکشند.

    مردم باید همیشه از انقلاب انتفاع مادی و معنوی ببرند کمااینکه مردم الان نیز انتظار دارند

    خلاصه این که حضرت امام نسبت به وضعیت زندگی مردم و گرانی کالاها بسیار حساس بودند.

    +اگر اجازه بدهید بحث را اینجا متوقف کنیم، به نظر می رسد حضرت امام در سخنان خود بیش از تاکید بر انتفاع مادی بر معنویات اصرار داشتند؟

    نه اصلاً این طور نیست، این حرف ها برداشت های نیمه ای از دیدگاه های حضرت امام است. در شرایطی که آن زمان توجیه نشود ممکن است این برداشت به وجود بیاید که امام فقط به معنویات مردم توجه می کردند و به چگونگی گذران زندگی مردم توجه نداشتند.

    با انقلاب اوضاع و احوال تغییر کرد و جزیره ثبات به جزیره تلاطم تبدیل شد. از همه طرف برای سقوط انقلاب شمارش معکوس وجود داشت، بنابراین رزق و روزی مردم تحت تاثیر قرار داشت.

    بعد از عدم موفقیت آمریکا در چندین توطئه در شهریور 59 جنگ شروع شد و می خواستند با تصرف خوزستان منبع اصلی درآمد کشور یعنی نفت را قطع کنند، از طرف دیگر هر روز منابع درآمدی بمباران می شد و شرایط ناآرام تر از ابتدای پیروزی انقلاب بود.

    صندوق بین المللی پول گزارش داد اداره کشور در زمان جنگ به معجزه شباهت دارد این را بگذارید کنار دو جنگ دیگری که فقط نسیم آن به ایران خورده بود؛ جنگ جهانی اول و دوم و قحطی و بیماری های مختلفی چون طاعون که پیش از جنگ در کشور پدید آمده بود.

    حضرت امام فضای معنوی و مباحثی چون کم مصرف کردن را ترویج دادند تا بتوان با این معضلات مقابله کرد. در شرایطی که منابع شما از بین می رود و امکان سرمایه گذاری ندارید استراتژی دو چیز خواهد بود: بقا و حفظ.بنابراین صحبت از استراتژی هایی مثل توسعه جایی نخواهد داشت.

    کل ارزی که آن موقع ما استفاده می کردیم هفت میلیارد دلار بود که

    7/1 آن خرج کالاهای ضروری می شد که 4/0 آن سهم نیروهای مسلح بود یعنی ما با 3/1 میلیارد دلار کشور را تامین ارزاق می کردیم. معلوم است که درآن شرایط راهی جز سهمیه بندی و کوپنی کردن ارزاق نبود.

    در آن شرایط طبق همه نظرات اقتصادی مجبور بودیم تقاضا را به حداقل ممکن کاهش دهیم که با مقدار عرضه کم سازگاری پیدا کند در غیر این صورت تقاضا عرضه را می خورد و تورم عجیب و غریب ایجاد می شود.

    امام برای خواباندن آتش تقاضا چنین فرمایشاتی داشتند. از آن طرف در جلساتی که با دولت داشتند به حفظ قیمت ها دقت نظر به تورم که حتی یک درصد هم بالا نرود توصیه می کردند.حتی امام می گفت قیمت سیگار هم نباید افزایش پیدا کند این دقت نظر در مورد چیزی است که شما می گویید تفننی حتی مضر است چه برسد به برنج و گندم.

    امام چندین بار درمورد گندم به وزارت بازرگانی و نخست وزیری تذکر دادند.چندین بار نماینده ویژه گذاشتند تا وضعیت سیلو ها را بررسی کنند.

    +نماینده امام چه کسی بودند؟

    در دورانی که من وزیر بازرگانی بودم آقای عبدالله نوری نماینده امام بودند.

    تمام گزارش هایی که خدمت امام می دادیم به روز بود، دقت حضرت امام آنقدر بالا بود که در مورد تک تک اقلام مصرفی سوال می کردند.

    +جایی از قول شما خواندم که گفته بودید روزهای آخر جنگ گندمی در سیلوها نمانده بود، حضرت امام از این واقعیت ها خبر داشتند؟

    بله گزارش های ما خدمت نخست وزیر و رئیس جمهوری می رفت و از طریق این بزرگواران به امام می رسید. علاوه بر آن ایشان نماینده مستقیم داشتند و از مسائل مطلع می شدند.

    +پس می توانیم نتیجه بگیریم عدم توانایی کشور در تامین مایحتاج اساسی مردم در تصمیم امام مبنی بر قبول قطعنامه می توانسته تاثیر داشته باشد؟



    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/14::: ساعت 10:12 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    دیدار 2 ساعته عصر روز دوشنبه دکتر احمدی نژاد و دکتر لاریجانی در محل مجلس شورای اسلامی واکنش عملی تصویرسازی وارونه رسانه های بیگانه و برخی رسانه های ضداصولگرای داخلی در مورد پیام های انتخاب رئیس مجلس هشتم بود.

     

    به گزارش رجانیوز، پس از این دیدار که با استقبال رئیس جمهور از انتخاب لاریجانی و موضع قاطع وی در قبال گزارش البرادعی و ابراز امیدواری برای تقویت تعامل دولت و مجلس همراه بود، العربیه، رسانه وابسته به دربار سعودی که پیش از این، انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس مجلس را چالشی برای آینده ریاست جمهوری احمدی نژاد خوانده بود، اذعان کرد: لاریجانی در پرونده هسته ای در کنار دولت ایران قرار گرفت.

     

    حسن الفحص گزارشگر العربیه ادامه داد: تعیین علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس ایران نشانه آشکاری درباره این موضوع است که وی در مسئله هسته ای در کنار دولت قرار خواهد گرفت و بیشترین آگاهی را در این مسئله دارد.

     

    این در حالیست که رسانه های بیگانه موج هماهنگ و متراکمی را درخصوص رودرو نمایاندن لاریجانی و احمدی نژاد آغاز کرده بودند. الحیات چاپ لندن با ادعای اینکه ریاست لاریجانی بر مجلس، شکست احمدی نژاد است، افزوده بود: آن دسته از ناظران سیاسی که به تباین افکار بین احزاب جریان محافظه کار معتقدند می گویند انتخاب لاریجانی به عنوان نامزد مورد حمایت محافظه کاران سنتی شکست حزب طرفدار احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را رقم می زند.

     

    خبرگزاری آلمان نیز در گزارش های متعددی با اشاره به کناره گیری لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به دلیل اختلاف با احمدی نژاد، وی را رقیب ریاست جمهوری آینده خوانده و اضافه کرده بود: لاریجانی با پیروزی چشمگیر در انتخابات مجلس در ماه مارس هدایت جناح جدید محافظه کار را که اعضای آن پیشتر از احمدی نژاد حمایت می کردند و به تدریج از وی فاصله گرفتند بر عهده گرفت و در انتخابات داخلی مجلس سمت ریاست این نهاد را نیز بدست آورد. علیرغم این که لاریجانی از نظر آرمانی و ایدئولوژیکی به معنی وفاداری به اسلام و نظام روحانیت در ایران با احمدی نژاد اشتراک دارد اما وی نمادی از موج سیاسی جدید و میانه رو محسوب می شود که غرب دستکم می تواند با آن وارد مذاکره شود.

     

    بی.بی.سی نیز در تحلیلی کاملاً مشابه ریاست لاریجانی را شکست احمدی نژاد خوانده و ادعا کرده بود: علی لاریجانی که قرار است به عنوان رئیس جدید مجلس هشتم ایران انتخاب شود، رقیب سیاسی احمدی نژاد است.

     

    خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به قلم گزارشگر ایرانی خود در این زمینه نوشته بود: نمایندگان مجلس ایران روز چهارشنبه به طور قاطع علی لاریجانی را به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کردند و با تقویت رقیب احتمالی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال اینده، پیامی جدی از نارضایتی را برای وی ارسال کردند. انتخاب لاریجانی برای این سمت مهم و کلیدی موقعیت وی را در استانه انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و نه برای رقابت با احمدی نژاد بالا برد. وی سال گذشته به دلیل اختلافات با احمدی نژاد از سمت مذاکره کننده هسته ای ایران استعفا کرد. احتمال می رود وی از حمایت چشمگیر مقامات بلند پایه روحانی برخوردار شود که خواهان رویکردی کمتر مقابله جویانه با غرب هستند.

     

    روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم انتخاب لاریجانی را مشکل دیگری برای احمدی نژاد خواند و ادعا کرد: این رویداد دومین مشکل احمدی نژاد در چند ماه و بعد از انتخابات ماه سپتامبر است که اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان برگزیده شد.

     

    سایر رسانه های مهم دنیا مانند الجزیره و رویترز نیز تحلیل های مشابه با نتیجه گیری تشدید تقابل میان دولت و مجلس با ریاست لاریجانی را مخابره کردند. این موج تصویرسازی وارونه از آینده روابط دولت و مجلس و نحوه تعامل لاریجانی و احمدی نژاد در شرایطی بالا گرفت که لاریجانی طی 2 هفته اخیر بارها بر تعامل با دولت به جای تقابل تأکید و حتی از برخی رفتارهای مجلس هفتم و هیئت رئیسه آن در قبال دولت به صورت تلویحی با عنوان "مچ گیری" انتقاد کرده بود.

     

    منبع:پایگاه اطلاع رسانی رجا



    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/14::: ساعت 10:11 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 54
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112592

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©