سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، برترین شرف است . [امام علی علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • بازتاب:سناریوی‌های متعددی از آغاز جنگ در بیروت و پشت پرده‌های آن نقل کرده‌اند.

    بر پایه اطلاعات دقیق و موثق، یکی از سناریوها، سناریویی است که بنا بر آن، «‌فرماندهی حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت‌» به محاصره درمی‌آمد و نظام و ساختار این نیرو به طور کامل از بین می‌رفت:
    در آستانه شصتمین سالگرد تشکیل اسرائیل و برای یک «‌اقدام بزرگ زلزله‌وار‌» در خاورمیانه و تلافی شکست جنگ سی و سه روزه، دو سناریو پس از ترور حاج عماد مغنیه «‌حاج رضوان‌» علیه حزب‌الله تدارک دیده می‌شود. در سناریوی نخست، ترور سید حسن نصرالله (در ششم اردیبهشت) طراحی می‌شود که همکاری امنیتی یک مجموعه لبنانی با طرف اسرائیلی را در پی داشته است. این طرح تنها چند روز پیش از اجرا توسط شبکه امنیتی حزب‌الله، لو می‌رود. منابع اسرائیلی، زمان لغو این عملیات را تنها پنج روز پیش از اجرا اعلام کرده‌اند.
    شبکه اطلاعات و امنیت حزب‌الله «‌عوامل لبنانی شرکت کننده‌» در این عملیات را شناسایی می‌کنند و همین امر، موجب کشف و شناسایی برنامه دوم علیه حزب‌الله می‌شود. حزب‌الله لبنان نتایج تحقیقاتش را به نیروهای هم‌پیمانش اعلام می‌کند و هماهنگی لازم برای رویارویی با طرح دوم نیز آغاز می‌شود. اکنون حزب‌الله دانسته که لبنان در آستانه یک جنگ فراگیر است.

    علی منتظری، کارشناس مسائل خاورمیانه و لبنان در این باره ادامه می‌دهد: کمتر از نیم ساعت پس از پایان سخنان سید حسن نصرالله، درگیری‌های مسلحانه در بیروت در «‌کورنیش المزرعه‌» و «‌الطریق الجدیده‌» و همچنین سناریوی اصلی آغاز می‌شود؛ این سناریو چیست؟ این همان سناریوی دوم است:
    جنگ بین حزب‌الله و نیروهای وابسته به المستقبل آغاز می‌شود. این نبرد رکن اساسی جنگ بین شیعه و سنی است و فضای نبرد جدی در لبنان و در نقاط گوناگون آن بین طایفه شیعه و سنی شکل می‌گیرد. همین امر موجب دو تحول در شهر طرابلس در شمال لبنان می‌شود؛ نخست این که شبه‌نظامیان اهل سنت وابسته به حریری، شهر را در سیطره خود می‌گیرند و دوم آن که «‌ارتش لبنان با گرایش سنی‌» با پیوستن به شبه نظامیان سنی، وارد جنگ طایفی می‌شود و با همه امکانات به سوی بیروت حرکت می‌کند. سپس نبرد اصلی در منطقه جبل، منطقه دروزی نشین آغاز می‌شود. در این منطقه، همه مناطق درزوی‌نشین مانند «عالیه»، «الشویفات»، «تله 888»، «عیتات»، «المعروفیه» و «وادی شحرور» تا «عرمون» و «بشامون» و سپس تا «خلده»، به کنترل نیروهای وابسته به ولید جنبلاط درمی‌آید.

    با افزایش قدرت نظامی حزب‌الله در بیروت و کنترل کامل بر بخش غربی بیروت، دولت لبنان از دولت‌های عربی و جامعه بین‌الملل کمک می‌خواهد و بنا بر اقداماتی از پیش تعیین شده در شورای امنیت، دولت آمریکا پس از استقرار دوباره نیروی دریایی خود در برابر سواحل بیروت، دستور آتشباری ناوگان دریایی خود به سوی مواضع حزب‌الله در ضاحیه را صادر می‌کند تا حزب‌الله در مرکز فرماندهی‌اش در بخش جنوبی بیروت زمینگیر و سپس نابود شود. با این کار، مقاومت اسلامی در مرکز متلاشی و این مجموعه منسجم به دو تکه؛ یکی در بیروت و دیگری در جنوب تقسیم می‌شود که دیگر امکان بازسازی نخواهد یافت.

    اما این سناریو شکست می‌خورد: ائتلاف مخالفان و متحدان حزب‌الله به صورت مشترک در پنجشنبه شب گذشته در بیروت، به سرعت استقرار می‌یابند. همه پایگاه‌های وابسته به سعد حریری سقوط می‌کند و از همه مهمتر، ولید جنبلاط و سعد حریری در محل اقامتشان در «‌قریطم‌» و «‌کلمانصوه‌» به محاصره درمی‌آیند. جنبلاط که قرار بود در جبل در «‌المختاره‌» استقرار یابد و از آنجا، فرماندهی عملیات را به عهده گیرد، در بیروت زمینگیر می‌شود. ائتلاف مخالفان در جبل (مناطق دروزی نشین) با برنامه پیشین به سرعت مستقر می‌شوند و فرماندهی مشترک نیروهای وابسته به جنبلاط در همان ساعات اولیه، قدرت عمل خود را از دست می‌دهد.

    با این همه و به رغم شکست دو سناریوی ایجاد «‌فتنه در لبنان‌»، برخی امور، نشان از سناریویی دیگر دارد که می‌توان آن را «سناریوی سوم» نامید که عوامل اجرایی جدیدی خواهد داشت؛ تعطیلی سفارت عربستان در بیروت و خروج سفیر «‌عبدالعزیز خوجه‌» و کارکنان این سفارت از راه دریا از لبنان و وصول ناوگان «‌یو.اس.اس.کول‌» آمریکا، چه بسا نشانه‌هایی بر سناریوی سوم باشد.


    محمدرضا زارع، ::: چهارشنبه 87/2/25::: ساعت 11:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112538

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©