سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در دگرگونى روزگار گوهر مردان است پدیدار . [نهج البلاغه]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
    سرویس: اندیشه‌های امام و رهبری

    رییس مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ با حضور در غرفه موسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار واحد خبر این موسسه گفت: امام در جامعه‌ ایران یک تحول بنیادین به مفهوم واقعی انقلاب به‌پا کردند.

    به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسین اردستانی افزود: ما انقلاب‌های مختلفی را در قرن بیستم در جهان دیدیم و اصولا شاید انقلاب مفهوم مدرنی بود که در قرن بیستم با چند انقلاب بزرگ تجلی پیدا کرد و جامعه بشری را با ایدئولوژی‌های مختلف دگرگون کرد. اما انقلاب اسلامی را با ماهیتی که امام برای آن تعیین کرد و به دلیل انگیزه و غایت‌گرایی آن باید بعثت انقلاب‌ها بدانیم.

    وی تصریح کرد: امام در انقلاب ایران با رویکرد اندیشه دینی، اندیشه‌ای را ابداع کردند که فاقد مشابه و نمونه تاریخی در ایران و جهان اسلام چه به لحاظ ساختار و عینیت و چه به لحاظ تئوری و ذهن است. امام هم در سطح نظام بین‌الملل و هم در سطح جهان اسلام و سطح ملی یک تحول بنیادی ایجاد کردند.

    اردستانی گفت: امام در جهانی که از رنسانس به بعد دین و سیاست را از هم جداکرده بود و در جوامع اسلامی که هر حاکم غالبی را که حاکم اسلامی می‌دانست و در داخل کشورمان که انجمن حجتیه مبلغ جدایی دین از سیاست بود، تحول ایجاد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: با انقلاب ایران پسماندرنیست‌های جهان رویکرد جدیدی پیدا کردند. در جهان اسلام نیز اندیشه‌های جدیدی که ملهم از انقلاب ایران بود شکل گرفت و درون ایران اندیشه‌ جدایی دین از سیاست شکست و امام انقلابی را ابداع کردند که در آن اسلام با پسوند جمهوریت توامان شده است.

    وی با اشاره به دین خشک و ضد پیشرفت و علم کلیسا گفت: امام بین جمهور و دین پلی زد. در نتیجه مدلی ارایه کرد به نام جمهوری اسلامی که فاقد چنین پیشینه‌ای در اسلام هستیم. پیش از امام هیچ فقیهی مدل حکومت اسلامی را نتوانست طراحی کند. همه گفتند که باید فقیه به جامعه بپردازد اما هیچ‌کدام یک اندیشه روشن و ساختار مناسب ارایه ندادند. اما امام جمهوری اسلامی آورد. یکی از مواردی که در الگوی تئوریک و مشابه عینیت یافته خود طراحی کردند که انقلاب زمین نخورد بحث جمهوریت در درون اسلامیت بود.

    وی با بیان این‌که «در نظر امام اسلامیت منهای جمهوریت کامل نیست» گفت: از نظر امام حفظ جمهوری اسلامی از نماز بالاتر بود. امام برای حفظ نظام صرفا به تکلیف روی نیاوردند بلکه مشخص کردند که با جمهوریت نظام حفظ می‌شود. دو تلقی در کشورمان هست که یکی اسلامیت را اصل می‌کند و دیگری هم جمهوریت را. متاسفانه هر دوی این اندیشه‌ها از مشرب امام فاصله گرفته‌اند و انحرافی را مطرح می‌کنند.

    رییس مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در ادامه افزود: در اندیشه امام جمهوریت و اسلامیت هرکدام به تمام معنا وجود دارد. اما این هر دو باید با هم پیوند داشته باشد. نسخه‌ امام متعلق جوامع اسلامی است و مفروض امام مسلمان بودن همه مردم است.

    وی گفت: اگر می‌خواهیم که انقلاب بماند رهبران نظام و مسوولان و نخبگان باید این مدل جمهوریت را در درون اسلامیت تعیین کنند و امام در جمهوریت اتکا به طبقه‌ محروم داشت و آن‌ها که با گوشت و خون خود انقلاب را پیروز و حفظ کردند. دولت در سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف باید در کانون خود به جمهور و طبقه ضعیف توجه کند. در این صورت جمهوری اسلامی سال‌های سال دوام می‌آورد.

    وی خاطرنشان کرد: اگر به‌خصوص دولتمردان از اندیشه‌ امام فاصله گرفتند در نگاه به جمهوری اسلامی و مبنا را نه اندیشه امام بلکه اسلامی قرار دهند که خود آن را پسندیده‌اند و به جمهور ابزاری روی بیاورند، این نظام دوام نمی‌آورند.

    وی با بیان این‌که «بر اساس مبانی اندیشه امام، حفظ نظام جمهوری اسلامی در تلاقی این دو است» گفت: امام خمینی مفهوم و کلمه‌ای را در اندیشه و مدل تئوریک خود از سایر تئوری‌ها وام نگرفته‌اند و سازه‌های اندیشه ایشان تماما ریشه در اندیشه دینی داشت. بنابراین چشمه‌ زلالی را از دین بیرون آوردند که حفظ آن مشکل و در گرو عمل مسوولان جامعه است.



    محمدرضا زارع، ::: شنبه 87/2/21::: ساعت 5:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 11
    بازدید دیروز: 172
    کل بازدید :112721

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©