سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
    سرویس: انرژی هسته‌یی

    کنفرانس کمیته مقدماتی اجلاس بازنگری در معاهده ان.پی تی در 2010 روز گذشته (جمعه) پس از دو هفته در ژنو در حالی به کار خود پایان داد که کشورهای "ندار" عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه ایران نسبت به رفتار و عملکرد‌های کشورهای "دارا" در عدم رعایت قوانین و مقررارت بین‌المللی خلع سلاح هسته‌یی و همکاری‌های هسته‌یی با رژیم صهیونیستی اعتراض کردند و این اعتراض موجب شد تا جمع بندی رییس کنفرانس که اعتراض این کشورها را نادیده گرفته بود به تصویب نرسد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روز پایانی این کنفرانس متن خلاصه شده‌ای از جمع‌بندی رییس جلسه از مباحث انجام شده، ارایه شد که در آن مواضع کشورهای عاری از سلاح‌های هسته‌یی مورد توجه قرار نگرفته بود. از این رو این جمع‌بندی با مخالفت کشورهای عدم تعهد به دلیل عدم توازن و انعکاس ندادن مواضع کشورهای عاری از سلاح‌های هسته‌یی که طی کنفرانس از عدم پایبندی کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی به خصوص آمریکا و همکاری با رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بودند، مورد تصویب قرار نگرفت و به عنوان نتیجه گزارش اجلاس منعکس نشد.

    بر اساس این گزارش، آمریکا و چند کشور غربی از اینکه نتیجه گیری رییس کنفرانس با مخالفت این کشورها رو به رو شده است، اظهار تاسف کردند. همچنین در روز پایانی این کنفرانس پنج کشور دارنده سلاح هسته‌یی در بیانیه‌ای ضمن پرداختن به مواردی مربوط به معاهده NPT و تلاش بر نشان دادن تعهدات خود نسبت به آن، با گریز به مساله هسته‌یی ایران از عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه 1803 از سوی ایران ابراز نگرانی و بر حل مساله از طریق مذاکره تاکید کردند.

    به گزارش ایسنا، دکتر علی اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه پنج کشور اظهار داشت: اولا انتظار می‌رفت پنج کشور در رابطه با عدم پایبندی و اجرای معاهده پیرامون نابودی سلاح هسته‌یی سخن گفته و ضمن پوزش از عملکرد گذشته خود، بر تعهدات خود اطمینان می‌دادند.

    وی ادامه داد: متاسفانه آنان با انحراف از موضوع اصلی به بحث ایران پرداختند. اینگونه مواضع باعث تخریب فضای سازنده بین کشورهای عضو معاهده شده و آینده این معاهده را به مخاطره خواهد انداخت. از طرفی شاید بتوان از این بیانیه بدلیل افشای این حقیقت که کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه هیچ گونه حسن نظر و عزم سیاسی در حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌یی ایران ندارند، استقبال کرد.

    سلطانیه گفت: در این کنفرانس نیز شاهد عدم صداقت نماینده انگلیس در انعکاس صحیح مذاکرات لندن و مخدوش کردن مواضع دیگر کشورها در آن مذاکرات بودیم که این نیز تردید جامعه بین‌الملل نسبت به حسن نظر آمریکا و انگلیس را دو چندان می‌کند.

    همچنین، نماینده آمریکا در کنفرانس مقدماتی بازنگری در NPT که قرار است در 2010 برگزار شود، در پاسخ به نماینده ایران بار دیگر اتهامات بی‌اساس خود در رابطه با فعالیت‌های هسته‌یی ایران را تکرار و آن را تهدید بین‌الملل خواند.

    نماینده آمریکا اظهارات ایران و چند کشور عدم تعهد در رابطه با همکاری‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی در زمینه در اختیار داشتن و گسترش سلاح هسته‌یی را رد کرد.

    همچنین وی هیات ایرانی را متهم به بسیج دیگر کشورها و گروگان گرفتن کنفرانس جهت تامین خواسته‌های خود کرد.

    به گزارش ایسنا، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا اظهار داشت: از اینکه بالاخره ایران، کشورهای همفکر آمریکا را مجبور کرد تا پاسخگوی سوالات، ابهامات و عدم پایبندی به معاهده در حضور کلیه اعضا باشد و توضیحاتی ارایه کند، خود یک دستآورد در این نشست محسوب می‌شود.

    وی اضافه کرد: از کشورهای غربی دیگر نیز انتظار می‌رود در مورد همکاری‌های خود با رژیم صهیونیستی و عدم اجرای تعهداتش براساس ماده 4 در رابطه با همکاری‌های صلح‌آمیز با کشورهای عضو معاهده پاسخگو باشند.

    سلطانیه گفت: در عین حال گام بعدی که توسط ایران و دیگر کشورها برداشته خواهد شد، پیگیری اجرای مکانیزم بین‌المللی راستی آزمایی جهت مشخص شدن صحت و سقم اظهارات آمریکا مبنی بر عدم همکاری هسته‌یی با رژیم اسراییل است.

    وی با اشاره به مطلب فوق تاکید کرد: ما این سیاست را از این به بعد با همکاری کشورهای همفکر به طور جدی پیش خواهیم برد.

    نماینده دائم کشورمان در آژانس در رابطه با اتهامات نسبت داده شده به ایران با یادآوری دیدار اخیر بوش و براون گفت که آمریکا اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد ایران به تکنولوژی غنی سازی دست یابد؛ در اینجا لازم است نماینده آمریکا با صرف 5 دقیقه و مرور گزارش محمد البرادعی، رییس جمهور خود را از این واقعیت آگاه کند که ایران به تکنولوژی غنی سازی دست یافته و مجربترین متخصصان آژانس بر آن صحه گذاشته‌اند. ایران نیز قادر است، کلیه قطعات سانتریفیوژ را در داخل کشورش بسازد. این موفقیت علمی به رغم 30 سال تحریم آمریکا بومی شده است که هیج نیرویی قادر به حذف آن از ذهن دانشمندان ایرانی نخواهد بود.

    وی درباره ادعای آمریکا مبنی بر گروگان گرفتن کنفرانس توسط ایران، گفت: کنفرانس بازنگری معاهده 1990 در ژنو بدلیل مخالفت آمریکا با متن پاراگرافی مبنی بر توقف آزمایش‌های هسته‌یی با شکست مواجه شد و در آن زمان جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از عدم تعهد، مصرانه تلاش کرد که سه کشور آمریکا، شوروی و انگلیس یعنی کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی که در آن زمان عضور NPT بودند را مجبور به تعهد عدم آزمایش هسته‌یی کند. علاوه بر آن کنفرانس 2005 در نیویورک نیز به دلیل مخالفت آمریکا با دستور جلسه به خصوص اشاره به کنفرانس 2000 در رابطه با خلع سلاح هسته‌یی، با شکست مواجه شد. از این رو، این آمریکاست که با دیپلماسی و سیاست‌های یک‌جانبه، سیاست‌های چند جانبه و بین‌المللی را به گروگان گرفته و نشستNPT را با شورای امنیت سازمان ملل اشتباه گرفته ‌است.

    نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران نه از حقوق غیر قابل انکار خود در زمینه فعالیت هسته‌یی به خصوص غنی سازی دست نخواهد کشید، نه فعالیت غنی سازی‌اش را تعلیق می‌کند و نه همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به حالت تعلیق در می‌آورد.



    محمدرضا زارع، ::: شنبه 87/2/21::: ساعت 5:40 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 11
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112549

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©