سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند آن است که اندازه خود را بشناسد و در نادانی آدمی همین بس که اندازه خود را نشناسد [امام علی علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست: بسته‌ی پیشنهادی 1+5 روز گذشته توسط خاویر سولانا و مدیران کل وزارت خارجه کشورهای عضو 1+5 به غیر از آمریکا تحویل ایران شد. این بسته با توجه به مفاد قطعنامه‌ی  1803 تنظیم شده که طبیعتا تقاضای غیرقانونی تعلیق غنی‌سازی در آن منظور شده است.
    نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه ملت درباره این بسته و سفر سولانا به تهران گفت: آمدن سولانا به ایران نشانگر آن است که باید بر مبنای مذاکره حرکت کرد و آن شتابزدگی‌هایی که آمریکا در مقوله‌ی پرونده‌ی هسته‌یی پی‌گیری می‌کرد عملا نتوانست به ثمر بنشیند.

    کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: طبیعی است که نفس حضور سولانا و نمایندگانی از کشورهای 1+5 نشانگر آن است که اساس مذاکره مورد توجه باشد و با مذاکره می‌توان پرونده‌ی ایران را پیش برد.

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در مورد این‌که پاسخ ایران به این کشورها چه خواهد بود؟ گفت: پاسخ ایران مرتبط است با محتوای پیشنهادهایی که از طرف سولانا مطرح می‌شود و یا بسته‌ی پیشنهادی که کشورهای اروپایی به همراه آورده‌اند. بنابراین از این ناحیه مسوولان ما باید به مساله توجه کرده و بدون شتابزدگی به پیشنهادهای آن‌ها پاسخ دهند.

    وی ابراز کرد: از گذشته نیز ما گفتیم که امیدواریم مقولات مندرس و کهنه‌ی گذشته مانند تعلیق که مورد پذیرش مردم ایران نیست در پیشنهادها مجددا مطرح نشود.

    وی با بیان این‌که اگر برخی کشورها از جمله آمریکا به همراه 5 کشور دیگر و سولانا به ایران نیامده‌اند مساله‌ی خیلی مهمی برای ما نیست، گفت: زیرا سیاست‌های ایالات متحده آمریکا برای ما سیاست‌های روشنی است و می‌دانیم که آمریکا اساسا به دنبال حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران نیست و تنها برای پیچیده‌تر کردن موضوع هسته‌یی همت گمارده است و تلاش خود را برای آن انجام می‌دهد و سعی می‌کند با پیشنهادهای خود به گونه‌ای یک نوع بن‌بست را به ظن خود در پرونده‌ی هسته‌یی ما ایجاد کند.

    جلالی افزود: همه در جریان هستند که حتی آمریکا نسبت به بسته‌ی پیشنهادی ما قبل از این‌که این بسته به دست کشورهای اروپایی برسد اظهارنظرهای بسیار بدی داشت و پیش‌قضاوت‌هایی انجام داد که اینها نشان می‌دهد اساسا آمریکا اراده‌اش بر حل و فصل صحیح موضوع هسته‌یی نیست و نگاهش به موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران یک نگاه کاملا سیاسی است و سعی در برخورد با آن دارد که تا کنون هم موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده است.

    وی در مورد بسته‌ی پیشنهادی غرب و بسته‌ی پیشنهادی ایران گفت: این بسته‌ها که غرب و ایران به یکدیگر ارایه می‌دهند نشانگر اراده‌ی دوطرف برای حل و فصل موضوع از طریق مذاکره است. اگرچه متاسفانه برخی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا چنین اراده‌ای را ترغیب نمی‌کنند.

    وی ادامه داد: اما همین ارایه کردن بسته‌ها می‌تواند حکایت از این بکند که با مذاکره و گفت‌وگو می‌توان موضوع را حل و فصل کرد.

    وی درباره‌ی بسته‌ی پیشنهادی ایران گفت: پیشنهادهای ایران طبیعتا یک پیشنهادهای فراجانبه‌ای بوده است که می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات قرار گیرد. هم‌چنین در مورد پیشنهادهای غرب نیز نباید شتابزده اظهارنظر کرد.

    یک کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل تصریح کرد: کشورهای 1+5 از طریق تشویق‌هایی که به زعم خودشان جدید است سعی می کنند راه جدیدی در بن بست هسته‌یی که خودشان به وجود آوردند ایجاد کنند.

    حسین علایی، کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سفر روز گذشته خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در دیدار با مقامات کشورمان و نیز ارائه بسته پیشنهادی از جانب 1+5 به جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: سولانا که در این سفر وی را مدیران 1+5 همراهی می کردند به این دلیل صورت می گیرد که این کشورها در تلاش‌اند با ارائه طرح های تشویقی که به زعم خودشان جدید است راهی جدید در بن بست هسته یی که به وجود آ‌وردند ایجاد کنند.

    وی ادامه داد: محتوای بسته پیشنهاد شده بر محور تعلیق تنظیم شده است؛ در حالی که ایران پس از چند سال مقاومت و پرداخت هزینه بعید است که چنین چیزی را بپذیرد.

    وی با تاکید بر اینکه بسته پیشنهادی اروپا تا حدی مخالف با بسته‌ها و طرح های قبلی ارائه شده است و می تواند مورد بررسی ایران قرار گیرد با اشاره به بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ایران هم در این زمینه بسته ای را ارائه داده که باید آنها نیز بسته را بررسی کنند و نظرشان را در این خصوص اعلام نمایند.

    علایی در عین حال تاکید کرد: نفس سفر سولانا و ارائه بسته پیشنهادی به این دلیل است که به نوعی فضا را تلطیف کند.

    رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل مخالفت غرب با بحث غنی سازی اورانیوم در ایران گفت:‌ مشکل غرب این است که ایران با رسیدن به غنی سازی اورانیوم در حوزه هسته یی پیشرفت‌هایی را خواهد داشت که این مساله با سیاست تضعیف ایران توسط آمریکا همخوانی ندارد.

    وی ادامه داد: آمریکا در منطقه خاورمیانه با نفوذ ایران در آن مواجه است که آن را خلاف منافع خود تصور می کند . آنها در منطقه ضعف هایی دارند که افزایش قدرت ایران می تواند ضعف های آنها را آشکار کند؛ لذا هدف‌شان از این قبیل اقدامات تضعیف قدرت منطقه‌یی کشورمان می باشد.

    علایی با تاکید بر اینکه غنی سازی اورانیوم به افزایش قدرت منطقه‌ای ایران منجر می‌شود گفت: آمریکا و غرب تمایل ندارند کشورهای دارای قدرت انرژی و نفوذ ژئوپولوتیک به قدرت هسته یی مجهز شوند؛ چرا که ترکیب آنها مانع انجام اهداف این کشورها در منطقه می شود.

    وی ادامه داد: غربی‌ها کشورهای دیگر را به عنوان مصرف کننده فناوری می خواهند نه تولید کننده آن و با همه کشورهای هم پیمان نیز این برخورد را دارند و فناوری را برای مصرف در اختیار آنها می گذارند و اجازه نمی دهند دارای فناوری‌های پیشرفته شوند.

    به گفته علایی آمریکایی‌ها مجموعا ملاحظه امنیتی دیگری در منطقه خاورمیانه دارند و معتقدند که باید قدرت برتر در اختیار رژیم صهیونیستی باشد.

    علایی این رویکرد را مخالف دیدگاه‌های ایران برشمرد که به نوعی کشوری مستقل است و مشکل خاورمیانه را ناشی از اشغال و کنترل منابع نفتی و نیز حضور اسراییل در منطقه می داند.

    این کارشناس مسائل بین الملل سپس بسته پیشنهادی ایران را دارای نقاط قوتی نه تنها در حوزه هسته یی و بلکه در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، روابط منطقه‌یی توصیف کرد و گفت:‌ این در حالی است که بسته پیشنهادی اروپا بر روی تعلیق و متمرکز بر روی مسائل هسته‌یی است.

    وی ادامه داد: به لحاظ ماهوی مشترکات دو بسته در حد زیادی نیست و جهت گیری آنها متفاوت است اما چنانچه طرفین تمایل داشته باشند راهی برای حداقل تفاهمات پیدا کنند می توانند در این مسیر حرکت کرد.

    به اعتقاد علایی ایران راه مذاکره را در بسته پیشنهادی ارائه شده به غرب باز گذاشته و علاقمند است از تمامی ظرفیت‌ها برخوردار باشد .

    وی افزود: قانع ساختن سولانا و 1+5 به اینکه ایران در مسیر درستی حرکت می کند، می تواند فرصتی را به ایران بدهد که هم به توانمندی‌های صنعتی غنی سازی دست پیدا کند و هم دیدگاه‌های 1+5 را با دیدگاه‌های خودش همسوتر کند.

    رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه صدور قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد با اشاره به درخواست‌ها و تاکیدات ایران مبنی بر بازگشت پرونده هسته یی از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: مبنای رسیدگی به پرونده هسته یی ایران شورای امنیت نمی تواند باشد چون آژانس به عنوان بازوی سازمان ملل می تواند در این زمینه نظارت خود را اعمال کند و ایران به درستی تاکید می کند که موضوع هسته‌یی ایران باید در این مرجع مورد رسیدگی قرار بگیرد.

    وی ادامه داد: باید موضوع هسته‌یی ایران در قالب فنی و حقوقی دنبال شود و ایران نیز بتواند نگرانی های آژانس را برطرف کند. وگرنه طرح مساله در شورای امنیت موضوعی سیاسی است و ربطی به فعالیت‌های صلح آمیز ندارد.

    به اعتقاد علایی برای رسیدن به نتیجه ثمربخش باید مسائل سیاسی را از مسائل فنی و حقوقی جدا کرد تا ایران در مسیر قانونی خود گام بردارد.

    وی در خاتمه گفت:‌ همگان بر این مساله تاکید دارند که موضوع هسته‌یی ایران بهانه‌ای برای فشار به ایران است و مساله‌ی اصلی مساله‌ی آمریکا با ایران است و چنانچه مسائل کلان ایران و آمریکا حل شود بحث هسته‌یی نیز حل خواهد شد.

    معاون بین‌الملل حزب موتلفه‌ی اسلامی گفت: سولانا در سفر به ایران حامل پیشنهاد اروپایی‌هاست، نه آمریکا.

    حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه‌ی اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خاویر سولانا حامل پیشنهادی است که عمدتا اروپایی‌ها برای حل مساله‌ی هسته‌یی ایران ارایه می‌کنند و از موضع آمریکا مستقل و جداست.

    وی با اشاره به حضور نداشتن نماینده‌ی آمریکا در این سفر گفت: طبیعی است که نماینده‌ی آمریکا در کنار سولانا حضور نداشته باشد و البته معلوم نبود که اگر از سوی آمریکا تمایلی وجود داشت، ایران آن را می‌پذیرفت.

    ترقی تصریح کرد: پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه راهی جدا از آمریکا را دنبال می‌کنند. بنابراین سولانا حامل عمدتا نظرات 5 کشور مذکور است. از این رو می‌توان امیدوار بود که سولانا منعطف‌تر از گذشته به ایران آمده باشد.

    او درباره نقاط مشترک بسته‌ی پیشنهادی ایران و 1+5 اظهار کرد: نقاط اشتراک بین بسته‌ی ایران و اروپا با چین و روسیه وجود دارد و می‌توان نسبت به این‌که این نقاط مشترک موضوع مذاکرات ایران و سولانا باشد امیدوار بود.

    این عضو حزب موتلفه‌ی اسلامی با اشاره به بیانیه‌ی اخیر اتحادیه اروپا درباره‌ی ایران گفت: این بیانیه حاکی از درخواست اروپا برای انتقال پرونده‌ی هسته‌یی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و به نوعی چراغ سبز دیگری از سوی اتحادیه اروپا بود.

    وی درباره پیش‌شرط تعلیق در پیشنهاد 1+5 به ایران اظهار کرد: در بسته‌ی پیشنهادی ایران شاید مواردی باشد که مورد نظر اروپا و دیگر کشورها نباشد و همین رویکرد در بسته‌ی 1+5 می‌تواند وجود داشته باشد؛ مسلما نقاط افتراق دو پیشهاد قابل طرح و بررسی نیست.

    ترقی گفت: مساله‌ی تعلیق برای 1+5 به موضوعی حیثیتی در صحنه‌ی بین‌الملل تبدیل شده است و در صورت کنار گذاشتن آن تمام سیاست‌ها و اقدامات علیه ایران در نزد افکار عمومی جهان از بین می‌رود. همان‌گونه که تعلیق خط قرمز ایران موضوعی مهم است که قابل مذاکره نیست.

    جواد جهانگیرزاده با اشاره به سفر سولانا به تهران، گفت: اینگونه سفرها می‌تواند تا حدودی به تعدیل روابط و تنظیم پرونده هسته ای ایران کمک کند، اما اگر قرار باشد با همان انسداد دیدگاه و جمودی که در دیدگاه اروپا راجع به انرژی هسته‌یی ایران تحت تاثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد، این سفرها را انجام داده باشند، به نظر نمی‌رسد که در گره‌گشایی پرونده ایران تاثیری داشته باشد.

    نماینده‌ی مردم ارومیه در خانه‌ی ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارداشت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به آقای سولانا از ابتدا مثبت بود، اما به مرور نتیجه‌گیری می‌شد که اگر چه ایشان سیاستمدار برجسته‌ای در جهان است، اما گویی روند مدنظر آمریکایی‌ها را در پرونده هسته‌یی ایران طی می‌کند. بنابراین اگر بدون پیشنهاد جدید و موثری این سفر انجام شده باشد، در واقع همان روال سابق تکرار خواهد شد.

    وی تاکید کرد: اگر آقای سولانا با همان الزام‌های پیشین به تهران آمده باشد، روال گذشته طی خواهد شد.

    به اعتقاد این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم، بخش قابل توجهی از این سفرها، جنبه‌ی تبلیغاتی و تشریفاتی دارد تا اثبات کنند که به جمهوری اسلامی سفر هم کردند، نظر خود را منتقل کردند، ولی بعضا در پرونده هیچ نقطه مثبتی ایجاد نشد و یا این‌که صرفا به عنوان رفع تکلیف و برای پاسخگویی به افکار عمومی جهان این کار را می‌کنند.

    جهانگیرزاده همچنین درباره‌ی حضور نیافتن نماینده‌ی آمریکا در این سفر، با بیان این‌که آفتاب آمد دلیل آفتاب، اظهارداشت: این امر نشان می‌دهد که آنها به هیچ وجه خواهان ایجاد فضای جدید در پرونده هسته‌یی ایران نیستند و شدیدا دنبال این هستند که بتوانند پرونده را تحت تاثیر لابی آمریکایی – اسرائیلی قرار دهند تا پرونده مسیری را که مدنظر آنهاست طی کند.

    نماینده‌ی مردم ارومیه در خانه‌ی ملت، گفت: در این سفرها باید با دست پر آمده و دغدغه‌ها یک اقدام موثر برای آینده باشد و در غیر این صورت مطمئنا جز خستگی راه چیزی برای آنها نخواهد داشت.

    وی معتقد است که باید استدلال ارایه می‌شد که چرا بسته پیشنهادی ایران را نپذیرفتند و اساسا چرا با مفاد آن با سردی برخورد می‌کنند و اگر الزامی نمی‌بینند که در مورد این بسته اظهارنظر کنند، طبیعی است ما هم هیچ الزامی برای پاسخگویی به درخواست‌های غیر منطقی غرب نخواهیم داشت.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم، یادآور شد: بیش از چهار سال است که غرب یک رویه را دنبال کرده و به هیچوجه قصد تغییر رویه ندارد و این رویه مغایر با مفاد مقررات بین‌المللی است فقط از عصبیت، زور و فشار قدرت‌های بزرگ جهان تبعیت می‌کند، بنابراین ما الزامی نداریم که به بسته پیشنهادی آنها جواب دهیم.

    علت اصرار غرب بر تعلیق غنی سازی فعالیت های هسته‌یی ایران فشار سیاسی‌ای است که از سوی برخی کشور مثل آمریکا وارد می شود.

    علی عباسپور تهرانی‌فرد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درگفت‌وگو با ایسنا، اظهارداشت: مساله ما در سطح جهانی به صورت یک مساله تکنیکی مطرح نشده و در واقع موضوع از حالت تخصصی به مساله سیاسی تبدیل شده، بر این اساس اولین گام در حل مشکل داشتن دیدگاه تخصصی نسبت به موضوع فناوری هسته یی ایران است و در این صورت مطرح کردن پرونده ایران در سازمان ملل جایگاهی ندارد و باید به مرجع تخصصی خود یعنی آژانس بین المللی انرژی هسته‌یی باز گردد و با دید تخصصی روی آن مطالعه صورت گیرد.

    به گفته وی مساله انرژی هسته‌یی و رفتن به سمت ساخت راکتور اتمی و تامین سوخت در شرایط فعلی جهانی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشورها از جمله کشور رو به توسعه ماست و باید برای رو به زوال رفتن سوخت های فسیلی و مبحث انرژی چاره اندیشی انجام شود.

    وی همچنین با تاکید بر این که بازرسی های آژانس و تعهد ما به پایبندی به NPT کاملا نشان داده شده ، گفت: ما براساس مفاد منشور آژانس و دارابودن فناوری صلح جویانه هسته‌یی حرکت می کنیم و این جزء حقوق مسلم کشورها و ملت‌ها شناخته شده و هیچ مرجعی نمی تواند کشوری را از حق بین المللی شناخته شده خود باز دارد.

    وی با تاکید بر این که ما عضو آژانس هستیم و با آن همکاری کرده ایم ،افزود: این که هر چیزی را منوط به تعلیق غنی سازی کنند، قابل قبول نیست. اما این که مذاکره در مورد اعمال نظارت کافی در چارچوب آژانس انجام شود، قابل پذیرش است.

    عباسپور خاطرنشان کرد: اصولا این کشورها با پیشنهادی جلو می آیند که تیتر آن نمی تواند برای کشور ما قابل پذیرش باشد. امیدواریم بسته های پیشنهادی به نحوی باشد که حقوق مسلم کشورها و ملت ها را در چارچوب قوانین بین المللی خدشه دار نکند.

    رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم افزود: اگر قرار باشد هر موضوعی منوط به تعلیق غنی سازی باشد آن هم تعلیقی که پایانش مشخص نیست، برای ما پذیرفته نیست.

    به گفته وی بسته پیشنهادی باید حقوق ملت ایران را نسبت به داشتن فناوری هسته‌یی طبق مفاد NPT و مقررات بین المللی به رسمیت بشناسد.

    پرویز سروری با اشاره به سفر سولانا و ارایه‌ی بسته‌ی پیشنهادی 1 + 5 در این سفر، خطاب به سولانا و اتحادیه‌ی اروپا، گفت: دست از این اتلاف وقت و طولانی کردن مذاکرات و روند این پرونده بردارند، زیرا مخاطرات این موضوع جامعه جهانی را گرفته و قطعا یکی از مشکلاتی که اقتصاد بین‌الملل امروز از آن رنج می‌برد، بازی کردن با بحث انرژی هسته‌یی ایران بوده است.

    نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهارداشت: با همه انتظاراتی که ما از اتحادیه‌ی اروپا به ویژه آقای سولانا داشتیم که با دست پر به تهران بیایند و در اظهارات نیز اینطور عنوان شده بود که این بسته پیشنهادی حاوی مطالب جدید و قابل اعتنایی است، متاسفانه با انتشار مطالب داخل بسته، مشخص شد که همچنان اروپایی‌ها به دنبال وقت‌کشی و مطول کردن مذاکرات بی‌خاصیت و ادامه‌ی وضعیت برد – باخت، تحکیم وضعیت خود و جبران خساراتی که در پرونده‌ی هسته‌یی ایران متحمل شدند، هستند.

    وی افزود: برخلاف آنچه سولانا عنوان کرده و نتیجه را برد – برد دانسته، ادامه این روند قطعا اگر باخت – برد نباشد، باخت – باخت است و حتما آثار آن می‌تواند اقتصاد بین‌المللی را متاثر کند.

    سروری با بیان این‌که این روند، روند قابل ادامه‌ای نیست، تصریح کرد: حتما جمهوری اسلامی مجبور است که به تصمیمات جدیدی دست بزند که ممکن است این تصمیمات مورد رضایت آقایان نباشد، از این جهت توصیه ایران این است که دست از این روند کسل‌کننده بردارند و پرونده را به صورت شفاف به آژانس برگردانند و روند پیگیری پرونده را به جای سیاسی، کارشناسی کنند.

    به گفته‌ی وی، بدین ترتیب هم غرب به خواسته خود، که عدم دستیابی ما به سلاح هسته‌یی است و هم ما به خواسته قانونی خود که دسترسی آزاد به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است، می‌رسیم.

    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم، معتقد است که غرب پس از یک هم آورد طولانی، عملا بعد از اظهارات البرادعی، در جامعه‌ی جهانی منزوی شد و سیاست‌های غرب و 1 + 5 با شکست مواجه شد و این یک خسارت سیاسی بزرگی برای غرب در دنیا بود و قطعا آنها به دنبال اعاده حیثیت خود هستند تا به نوعی چهره‌ی خسارت‌دیده ‌شان را ترمیم کنند.

    این نماینده‌ی اصولگرای مجلس، افزود: غربی‌ها می‌دانند که بحث تعلیق در ایران، خط قرمز است و ما تاکنون هزینه‌های زیادی را برای نپذیرفتن این موضوع پرداخته‌ایم.

    وی با بیان این‌که قطعا برای ما بسیار کم هزینه بود. اگر می‌خواستیم تعلیق غنی‌سازی را چند سال پیش بپذیریم، گفت: آنها می‌دانند که ما این هزینه‌ها را پرداختیم تا زیربار این برخورد تبعیض‌آمیز و ذلت‌بار نرویم و قطعا جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند موضوع تلعیق را بپذیرد و بر این اساس به نفع اروپایی‌ها هم نیست که در موضوعی که نتیجه‌اش مشخص است، تکیه کنند.

    به گفته‌ی وی، اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امکان پذیرش تعلیق از سوی ایران نیست، اما می‌خواهند حتی با تعلیق کوتاه‌مدت، حیثیت و آبروی خود را اعاده کنند و به جامعه‌ی جهانی بگویند که بالاخره اقدامات آنها توانسته تاثیرگذار باشد.

    دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور در رابطه با سفر سولانا به ایران، گفت: متاسفانه به نظر می رسد برخی از روزنامه های داخلی و جریاناتی که در ارتباط با سفرهای سولانا به دنبال مسائل دیگری هستند، تحلیل این سفر را به سمتی که نباید، سوق می‌دهند .

    منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در ادامه اظهار کرد: نباید در ارتباط با سفرسولانا به ایران ، ساده لوحانه تحلیل کنیم و به آن به طور صرف به عنوان یک فرصت بنگریم، بنابراین باید سوابق مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا، آژانس و شورای امنیت بررسی کنیم و با پیش زمینه‌ای که طبیعتا برای ما خوشایند و مثبت نیست، وارد مذاکره شویم.

    وی در همین رابطه بیان کرد: برای همگان روشن است که راهبردهای اتحادیه اروپا و آمریکا در رابطه با فشارخارجی به ایران جواب نداده است و عدم موفقیت آنها در تعطیلی پایگاههای معنوی ایران در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق باعث شده که آنها سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهند و به دنبال برهم زدن فضای داخلی کشور ما باشند، البته آنها سیاست‌ها و فشارهای دیگری را نیزمانند بهره‌برداری ازتهدیدات نظامی و امنیتی علیه ایران، در دستور کار قرار داده بودند .

    دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور، تصریح کرد: تصور من این است که سفر سولانا با ناامیدی یا حداقل کم امیدی نسبت به سیاستهای قبلی و رصد دقیق موقعیت و شرایط داخلی ایران با هدف متفاوتی صورت گرفته است و به طور طبیعی اتفاقاتی که در چند روز اخیر در کشور می‌افتد، پازلی را تشکیل می‌دهند که در نهایت مکمل آن سفر سولانا است.

    وی افزود: آنها با رصد دقیق اوضاع ، سنجش بحث گرانی ، مشاهده اتفاقات اخیر و از جمله گروگان‌گیری که در حادثه سراوان و تجمعی که در شهر مشهد اتفاق افتاد و همچنین چراغ سبزی که بعضی از جریانات داخلی و برخی از افراد خود فروخته نشان دادند، در مجموع پازلی طراحی کرده‌اند که حاصل آن می‌تواند ایجاد التهاب و نابسامانی در فضای اجتماعی کشور باشد، بنابراین اگر بخواهیم ماموریت سولانا را به طور مختصر تحلیل کنیم، باید در مرحله اول به این سوال پاسخ دهیم که چرا سولانا می خواهد به طور مستقیم با افکار عمومی ایران ارتباط برقرار کند.

    منصوری، ادامه داد: طبیعی است که آنها به دنبال این هستند که بسته پیشنهادی را مناسب برای حل تمام مشکلات ما جلوه دهند و از نارضایتی‌های اقتصادی مردم و موج مشکلاتی که ایجاد شده است، موج سواری کرده و افکار عمومی را به سمتی ببرند که در قبال بسته پیشنهادی، مطالبه عمومی ایجاد کنند و در نتیجه آن دولت را به سمت پذیرش بسته پیشنهادی حرکت دهند و طبیعی است که حاصل این فعل و انفعالات تشدید و تشتت در افکار عمومی خواهد بود و مطالبه عمومی در قبال بسته پوچ پیشنهادی باعث خواهد شد که بحث هایی میان دولت و مطالبه مردمی پیش آید.

    وی افزود: باید هوشیارانه عمل کنیم، چرا که احساس می کنم بسته پیشنهادی بیشتر از اینکه محتوا داشته باشد، بسته‌ای تبلیغاتی و فشارآور خواهد بود و طبیعی است بعد از بازگشت سولانا، رسانه‌های غرب و بسیاری از صاحبان خود فروخته تریبون‌های داخلی به غنای بسته پوچ پیشنهادی خواهند افزود و آن را در نظر عوام پرذوق و برق جلوه می‌دهند و اذهان عمومی را به سمتی هدایت می کنند که در صورت عدم پذیرش بسته پیشنهادی، دولت در مظان اتهام قرار گیرد، که این مسئله به ایجاد گسل عظیم میان دولت و ملت منجر خواهد شد.

    این فعال دانشجویی اظهار کرد: باید با چند سوال اذهان عمومی را شفاف کرد، اینکه چرا سولانا می‌خواهد مستقیم با مردم ارتباط برقرار کند؟ آیا این به منزله دور زدن دستگاه دیپلماسی کشور ما نیست و اگر واقعا اتحادیه اروپا و کشورهای 1+5 و غیره بسته پیشنهادی داشتند، چرا پیش از این پاسخ بسته پیشنهادی ایران را نداده بودند؟ چراکه ادب دیپلماتیک حکم می‌کرد که آنها پاسخ بسته پیشنهادی ایران را بدهند. بنابراین با توجه به اینکه پاسخی در یافت نشد، اینکه ایران نیز پاسخ بسته پیشنهادی را ندهد، بسیار محتمل است.

    وی تصریح کرد: بنابراین آنها از این فعل و انفعالات به دنبال ایجاد گسل میان دولت و ملت هستند و شاید چشم‌انداز حرکتی که در این مسیر پیش‌بینی می‌کنند، این باشد که بدبینی ، ناتوانی و ناکارآمدی نسبت به جریان اصول گرا در ذهن مردم ایجاد کنند، بنابراین باید از هزینه‌های سیاسی داخلی و خارجی و تقابل جناحهای داخلی که ممکن است در جریان این قضایا اتفاق افتد، مراقبت کنیم.

    منصوری افزود: جریانات ما باید هوشیار باشند که با یک سفر و یک حضور، درگیر منازعات داخلی نشوند و منافع کشور را به دقت توسط همه جناحها مدیریت کنند، بنابراین باید با برخورد فعال و روشن‌گرانه‌ای در ارتباط با این رخداد به دنبال سوزاندن برگه‌های برنده کشورهای غربی باشیم که راهکار آن نقشه‌خوانی به موقع است؛ پس باید پیشاپیش نقشه‌های آنها را بشناسیم و اعلام کنیم تدبیری که شما برای زمین زدن بعضی از جریانات مثبت در نظام ما در نظر گرفته‌اید، پیش‌خوانی و راهکار لازم برای آنها پیش‌بینی شده است.

    محمدرضا زارع، ::: یکشنبه 87/3/26::: ساعت 10:3 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 136
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :112674

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©