سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی [خدا] برتر از ترس [از خدا [است . [امام صادق علیه السلام]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ایران اکونومیست: یک روانپزشک، مقدار اندک اضطراب در امتحانات را سبب افزایش تمرکز و دقت حواس در فرد دانست و توصیه کرد:‌ تغذیه مناسب به ویژه خوردن صبحانه، اضطراب امتحان را کاهش مى‌دهد

    دکتر امیررضا چمنى با بیان این مطلب افزود: ‌اضطراب یک هیجان ناخوشایند است که در فرد ایجاد دلشوره و نگرانى مبهم و بدون علت مشخص مى‌کند. زمانى استرس در کنکور و امتحانات طبیعى محسوب مى شود که شدت آن متناسب با شرایط امتحانات باشد؛ چرا که این امر خود جنبه مثبت داشته و سبب افزایش تمرکز دقت حواس، کارائى و عملکرد شخص مى‌شود.

    در صورتى که دامنه اضطراب زیاد و شدت آن نامتناسب باشد فلج کننده بوده و باعث مختل شدن عملکرد فرد مى‌شود. وى استفراغ، دل درد، تکرر ادرار، تنگى نفس، تپش قلب، بى قراری، بیخوابی، بى‌اشتهایى و لرزش را از علائم جسمانى اضطراب در کنکور و امتحانات برشمرد و درباره علل بروز اضطراب امتحانات تصریح کرد: انتظارات نامعقول و نامناسب والدین و اولیاء‌ مدارس، ترس از شکست در امتحان و نگرانى از نتیجه امتحانات و تطابق دادن عامل موفقیت و ارزشمندى فرد با نتیجه آزمون از علل بروز استرس و اضطراب در امتحانات است. این روانپزشک افزود: گاهى مشاهده مى‌شود منبع عزت نفس و ارزشمندى شخص، موقعیت فرد در امتحان و کنکور قرار مى گیرد بنابراین اگر تنها منبع عزت‌نفس شخص نتیجه کنکور باشد بار روانى شدیدى بر فرد گذاشته و در نهایت عدم نتیجه‌گیرى در کنکور یا امتحان باعث کاهش عزت نفس فرد مى شود. وى چهارمین علت بروز اضطراب امتحان را افکار ناکارآمد و ناخوشایند و آزار دهنده در رابطه با نتایج آزمون دانست و افزود: افکار ناکارآمد از قبیل "من نمى توانم"، "من شکست خواهم خورد"، "چیزى در حافظه ام نمى ماند"، "اگر نتیجه نگیرم و غیره" مى‌تواند استرس را در فرد افزایش دهد.

    دکتر چمنى با اشاره به راهکارهاى مقابله با اضطراب در کنکور یادآور شد: پذیرش اضطراب در هر آزمون، هدف گذارى مناسب و انتظارات معقول و متناسب با ظرفیت فرد، ‌برنامه‌ریزى منظم، تنظیم ساعت مطالعه و اختصاص زمان‌هایى براى استراحت، ورزش و تماشاى تلویزیون جهت افزایش تمرکز فرد از جمله مواردى است که فرد باید توجه خاصى به آن مبذول دارد. این متخصص اعصاب و روان، خواب مناسب و کافى را از دیگر موارد کاهش اضطراب در امتحانات دانست و تاکید کرد: خواب مناسب بخصوص شب قبل از امتحان و همچنین خوردن صبحانه مى‌تواند استرس را کاهش دهد. وى با بیان اینکه فرد باید بیشتر بر روى تلاش و کوشش خود متمرکز باشد نه نتایج احتمالى امتحان، توصیه کرد:‌ جایگزین کردن افکار مثبت و خوشایند مانند من تلاش و مطالعه کافى داشته ام، قبلا موفق بوده ام به جاى افکار منفى و یاس آور تاثیرات به سزایى در موفقیت فرد در امتحان دارد.

    دکتر چمنى با اشاره به این که توکل به خدا مى‌تواند آرامش شگفت‌انگیزى به فرد دهد، خاطرنشان کرد: نقش والدین در ایجاد یک محیط آرام و به دور از تنش، پرهیز از مقایسه فرزند خود با دیگر فرزندان در موفقیت تحصیلى و عدم انتقال اضطراب والدین به فرزندان از دیگر مواردى است که باید توجه خاصى به آن صورت گیرد. این روانپزشک در پایان با بیان این که افراد باید قبل از شروع امتحان، سرجلسه حضور یابند، خاطرنشان کرد:‌ افراد باید با مرور و اختصاص وقت مناسب به سوالات، تمرکز روى سوالات نه پیامدهاى احتمالی، نتایج آزمون و استراحت در بین سوالات، اضطراب خود را کاهش دهند.‌
     

    محمدرضا زارع، ::: سه شنبه 87/3/21::: ساعت 10:13 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 44
    بازدید دیروز: 172
    کل بازدید :112754

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من
    محمدرضا زارع،

    >>آرشیو شده ها<<
    آرشیو مطالب 1
    آرشیو مطالب 2
    آرشیو مطالب 3
    آرشیو مطالب 4
    آرشیو مطالب 5
    آرشیو مطالب 6
    آرشیو مطالب 7
    آرشیو مطالب 8
    آرشیو مطالب 9
    آرشیو مطالب 10
    آرشیو مطالب 11
    آرشیو مطالب 12
    آرشیو مطالب 13
    آرشیو مطالب 14
    آرشیو مطالب 15
    آرشیو مطالب 16
    آرشیو مطالب 17
    آرشیو مطالب 18
    آرشیو مطالب 19
    آرشیو مطالب 20
    23/3/87
    24/3/87
    25/3/87
    26/3/87

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از همه جا-از همه چیز-اخبارهای مورد علاقه من-مقالات-یادداشتهای من

    >>لینک دوستان<<
    سایت درج آگهی و تبلیغ رایگان اینترنتی پیام سرا
    دعوت به دوستی کلیک کنید

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©